Gå til innhold
Arkivverket

[#794] Mormonernes family search sider


Gjest Tormod Thoresen
 Del

Recommended Posts

Gjest Tormod Thoresen

Jeg har vært inne på deres sider på Internett, og aplauderer gjerne for deres arbeid. Men det finnes feil der som i de fleste bygde/slektsbøkene. En av mine tipp tipp oldemødre er nevnt ved at hun skal hå vært født i 1775 ved Berg i Krødsherrad. Dette er fullstendig feil. Vedkommende er født ca. 1759.Ca. p.g.a. kirkebøkene er borte, hun fikk sitt første barn i 1778. Dette synes jeg er dårlig sjekking, da det sogar var skifte etter henne i 1810. Berg er ikke i Krødsherrad, men i Strømsoddsbygda.Konklusjonen må være - ta en dobbelsjekk som man ellers bør gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Mormonane sine sider har me ikkje noko som helst ansvar for. Så er det der du har funne feil, er du nok komen til feil adresse. Elles har ikkje me bygdebøker/slektsbøker på nettet. Dette har konsekvensar for kva som skal reknast som feil eller ikkje. Der vil det vera feil om ein person er oppført som fødd eit anna år enn ho verkeleg er. Me har avskrifter av kjelder. Dersom ein person er oppført i kjelda som fødd i feil år, skal vedkomande stå oppførte med dette året, også hos oss. Feil hos oss er det altså berre dersom våre opplysningar ikkje stemmer med originalkjelda.Elles rettar me ikkje i materialet vårt etter at det er kome på nettet. Dette skuldast at me reknar det som dårleg bruk av tid; det er betre å gjera klart meir nytt materiale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Angående min ytring vedrørende mormonernes family search sider: Jeg vet jo at Digitalarkivet/Historisk Institutt ikke har noe med de kildene å gjøre.Heller ikke gjelder det bygde/slektsbøker. Da jeg er en ivrig slektsgransker , har ca. 10.000 navn, 582 sider tettskrevet A4 sider, mente jeg at dette kunne være et medium å fortelle at det kan være lurt å dobbeltsjekke informasjoner. Ingen negativitet til Digitalarkivet som jeg har hatt stor nytte og glede av, etter mine bestrebelser for å finne slektsinformasjon. Lykke til videre Jan Oldervoll og ha en fortsatt hyggelig dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Aase R.Sæther

No kan eg vel kome til å bli skulda for "rasisme" eller injurierande påstandar eller kva veit eg, men gjennom snart 30 år med jakt etter nordmenn i Amerika, har det meir enn ein gong slått meg kor unøyaktige mange amerikanarar er i sin omgang med namn (og av og til datoar) i slektsoversikter o.l. Soundex-systemet som alle (?) amerikanske basar brukar, gjer nok sitt til at det ikkje er så nøye med skrivemåten. Dette kjem og til syne gjennom mormonar-basen. Mitt generelle råd utan å fornærme enkeltpersonar er derfor å ta amerikanske opplysningar med eit par klyper salt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

To my opinion the value of 2.000,000,000 names in a database is next to nothing if the search criteria are odd (to me Soundex is odd) or so few that unless you're loaded with additional information and a very creative imagination, you've lost, even before you've started!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Kaare Bye another norwegian genealogist. kbye@allwest.net Anchestersearch.com will be operational 2001. I am just getting it ready. Your help will be welcome!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Just for the order of it: correct address (see above) should be http://www.ancestry.com (no extra 'h'). And I assume that it will also be ancestersearch.com? Otherwise good luck to you, mister By. Nothing would be better than another exciting source turning operative! Though it will certainly be hard to match the qualities of Digitalarkivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yes it is anew side, not yet open, but will be within 1 year. sorry my norwegian writing has goen down with the age. But I am not pleased with every thing I see on internet, even this page They alwsys have the excuse of being historical, even if they mispell our hero anchesters.Like Matheson a scotish family with Mathesen, Grieg Edward family was way out of line when i got hold of it. This is some of ythe reason I am putting up this side and asking for your imput, not tofind fault with what you have here! I don't have the goverment to sponsor me! I am free, no fees,just old fasion helping hands. I have help 1000s with thier roots for free, so why not do millions? Kaare Bye kbye@allwest.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yes it is a new side, not yet open, but will be within 1 year. sorry my norwegian writing has goen down with the age. But I am not pleased with every thing I see on internet, even this page They always have the excuse of being historical, even if they mispell our hero anchesters.Like Matheson a scotish family with Mathesen, Grieg Edward family was way out of line when i got hold of it. This is some of the reason I am putting up this side and asking for your imput, not to find fault with what you have here! I don't have the goverment to sponsor me! I am free, no fees,just old fasion helping hands. I have help 1000s with thier roots for free, so why not do millions? Kaare Bye kbye@allwest.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.