Gå til innhold
Arkivverket

[#796] Katolikker viet i Bergen


Gjest Jon Raundalen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jon Raundalen

Under "Andre kilder" finnes det kirkebøker over "Vigde i Bergen". Der finner jeg ikke dem jeg leter etter. Kan det være fordi de er viet i den katolske kirke?, og hvis dette er tilfelle, er det sannsynlig at kirkebøkene derfra blir registrert hos Dere i fremtiden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Dissentere er dels registrert i de vanlige kirkebøkene i rubrikker for dissentere, dels finner vi dem i bøkene med "borgerlig vigde", og disse er tatt med i databasen. Men når det gjelder menigheten St. Paul så kan det tenkes at noen av dem som ble viet der ikke er kommet med i registeret. De skal med ved neste revisjon av databasen over vigde, sammen med vigde fra andre menighetsprotokoller.I denne omgang vil det mest hensiktsmessige være at jeg får navn på brudeparet, og kan sjekke den manuelle listen (den er slett ikke lang i menighetsprotokollen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...
Gjest Yngve Nedrebø

Jacob Emanuel Krebs, født 27. september 1866 i Tyskland, kom til Bergen 1. mai 1881, og giftet seg 21. juli 1892 med Dina, født 10. oktober 1874 i Bergen. Deres eldste sønn Peder S. var født 17. januar 1893 på Refsgard i Meland. Han giftet seg med Margit Palmyra Rosalia , datter av Martinus Iversen Fosse, og født i Bergen 11. oktober 1893.Jacob Emanuel Krebs døde 17. februar 1926, hans kone Dina døde 5. januar 1938. Sønnen Peder S. Krebs døde 9. juli 1941, mens hans kone Margit Palmyra Rosalia Krebs døde i Bergen 15. juni 1955.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Jon Raundalen

Tusen takk for de detaljerte opplysningene. Dessverre har jeg selv ikke vært like nøyaktig i mitt spørsmål som du var i svaret:Jeg glemte at det var to som het Peder Krebs. Den jeg søkte var Peder Krebs (f. 1833, FAR til Jacob) og ikke Peder S. Krebs (f. 1893, som var SØNN av Jacob).Peder d.e. kom til Bergen med sin sønn Jacob i 1881. I folketellingen 1900 er Peder d.e. registrert ved Håndverkernes Aldershjem med sin kone Dina. Det jeg lurer på er hvor og når han giftet seg med denne Dina, og eventuelt hva hennes pikenavn var. Jeg er ganske sikker på at han kom alene til Norge med sin sønn, og at han deretter må ha giftet seg i Bergen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Jeg er ikke enig i at Peder Krebs d.e. har kommet til Bergen ugift i 1881. Da Johndine Magdalene Krebs (=Dina Krebs) døde i Bergen 5. november 1916 etterlot hun seg tre barn: Martin Krebs, født 1864 i Christiania, Jacob Krebs, født 1866 i Tyskland, og Mathilde Pettersen, enke i Kristiania. Ut fra dette vil jeg mene Peder Krebs d.e. må ha vært i Norge på 1860-tallet, hvor han trolig har giftet seg (i Christiania) med Johndine Magdalene, født i Bergen angivelig 25. juni 1835.Jeg finner en Johndine Magdalene, datter av Jan Johannessen og Malene Christophersdtr, men hun er født i Bergen 1. juni 1834 - og derfor kanskje ikke den riktige. Vielsen skulle gi navn på hennes far.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Raundalen

Atter en gang: mange takk for hjelpen!Jeg stoler fullt og helt på de kildene du har tilgang til, og din tolkning av dataene hva angår reiser frem og tilbake til Tyskland, antall barn, sivilstatus o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.