Gå til innhold
Arkivverket

[#807] Kommunikanter


Gjest Per Helge Seglsten
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Helge Seglsten

Hvor vanlig var det å føre kommunikantlister i kirkebøkene? Var det et 'byfenomen', eller ble det gjort på landsbygda også?Per Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Kommunikantlistene skulle føres av klokkeren, og det er beskrevet en omstendelig prosedyre for den som ville gå til alters. Man måtte først melde seg og bli godkjent, så ført inn i boken og sluppet fram til alteret. Var presten i tvil om oppriuktigheten, eller av andre grunner fant den nattverdsøkende uverdig, ville denne kunne bli nektet. På den andre siden var det lenge krav om at alle voksne skulle framstille seg for nattverd, og man kunne havne i gapestokk eller måtte stå offentlig skrifte om man uteble i flere år. Vi har eksempler på at prester var redde for at sognebarna skulle søke kirke andre steder, få nattverd der, og slik "snyte" presten for inntekter.Til spørsmålet: Det finnes normalt kommunikantprotokoller fra 1800-tallet fra landsens prestegjeld, men jeg har ikke sett noe prestegjeld på landet som har så gamle kommunikantprotokoller som Korskirken, Bergen. Ellers var det vanlig at presten førte inn oversikter over tallet på kommunikanter i kirkeboken, men da ofte uten å ta med navn. På landet hadde vel presten bedre oversikt over sin menighet, og hadde ikke det samme behovet for å kunne slå tilbake for å sjekke om NN hadde vært til nattverd i løpet av siste år eller ikke. Det kunne vel være en tøff nok jobb i en bymenighet med protokoll også - for uten edb ville jeg knapt ha tatt på meg å finne fram i protokollene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 år senere...
Gjest Anne Lise Hovdal

Tar opp en gammel tråd her igjen jeg. Jeg har ikke sett at kommunikanter ble ført på 1800-tallet på andre steder enn i Bergen, og jeg har sett en del kirkebøker på mikrofilm etterhvert. Har jo sett at folk som uteble fra nattverden fikk sin straff(publics absolvenet), og det gjaldt blant annet en mann i Skogn i Nord-Trøndelag i 1779. Han hadde uteblitt fra nattverden i 12 år, og måtte stå offentlig skrifte for dette.Det kunne jo være interessant å vite om noen har sett navn på kommunikanter annet enn i kirkebøker for Bergen på 1800-tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Andreas Snildal

Kommunikanter kan ha blitt ført i egne protokoller (ikke filmede) som du sannsynligvis vil finne i prestearkivene i statsarkivene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Takk for den opplysningen. Jeg kunne tenke meg å se i prestearkivet etter kommunikanter, for å kanskje komme videre med aner jeg har problemer. For meg er det kun Statsarkivet i Trondheim jeg har mulighet for å reise til en sjelden gang.Jeg har jo sett kommunikantprotokollen for Bergen på internett for en stund siden, men hvilke opplysninger om folk står det vanligvis i en kommunikantprotokoll?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Kommunikantprotokollene vil opp til 1930-tallet normalt inneholde navn på nattverdsgjestene, mens de seinere protokollene er rent statistiske.Nattverdsgjestene er ført inn med navn og dato. Noen ganger er det satt til utfyllende opplysninger om bosted og yrke, og innimellom er det skrevet til lengre kommentarer, om at vedkommende la fra attest, eller det ble gitt en grunn for langt fravær, eller grunn for at ektefellen uteble.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.