Gå til innhold
Arkivverket

[#808] Retting av mulige feil


Gjest Bernt R. Sørensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Bernt R. Sørensen

Det hender at man kommer over opplysninger i Digitalarkivet som man tror kan være feil. Det kan være i tilfelle man tror feilen rett og slett består i feilavskrift. Jeg har et tilfelle hvor det jeg mener er samme personen, står oppført med forskjellig fødselsdato under henholdsvis fødte og vigde.Er det av interesse at en gir tilbakemelding om slike tilfeller for at det eventuelt kan foretas korrigering?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Eg hengjer meg på her med min kommentar og: Kyrkjebøkene for Sogn og Fjordane er dessverre nokså fulle av avskriftsfeil. Det gjeld skrivemåten av namn (t.d. Ljuri for Guri, Talk for Falk, o.l.) og det gjeld personar som rett og slett ikkje er med. Eg har samanlikna ein del av det med mitt stoff (samla på Statsarkivet i Bergen, verdens koselegaste arkiv!) og har mange, mange døme på begge deler. Når ein går inn i basen gjennom Fylkesarkivet sine sider, står det "Korrektur ikkje lesen" på sida som blir henta fram, og spørsmålet mitt er om det er mogeleg å legge ei slik åtvaring på DA sin versjon og, slik at folk ikkje tek opplysningane for betre fisk enn dei er. Når det gjeld eventuell korrekturlesing av basen, reknar eg ikkje med at DA kan svare for det, men spør like vel: Veit de når korrekturlesing av Sogn og Fjordane- bøkene er planlagt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Vi er selvsagt klar over at det er feil å finne, også i det materialet som er korrekturlest både en og to ganger. Originalene har også feil, og jeg pleier å påstå at det der er atskillig flere feil enn det vi har laget. Vi tar med takk imot tilbakemeldinger om feil, men kan ikke love at vi retter opp før det passer å legge ut ny versjon av filen.Materialet fra Sogn og Fjordane regner jeg med vi skal forsøke å supplere i et samarbeid med Fylkesarkivet, slik at vi får mest mulig fullstendige serier. I den operasjonen vil det være naturlig at vi setter inn krefter på å kontrollere de eksisterende filene også, men det er så mange baller i luften i øyeblikket, at jeg er redd dette vil kunne ta en god del tid. Jeg er enig i at setningen "Materialet er ikke korrekturlest", bør på plass også hos oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Glesaaen

Jeg søker etter forfedre i Ringsaker, og finner gardsnavnet TARAASEN i 1808-tellingen. Etter andre kilder og pålitelige etterkommere skal navnet være FARAASEN. Jeg ber om at det blir kontrollert for dette og eventuelt rettet opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Som sagt nokre gongar; feil vert ikkje retta opp. Grunnen er enkel; det kostar for mykje og ville føra til at me får mindre materilae ut på nettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.