Gå til innhold
Arkivverket

[#812] Døde i Bergen 1912 - 1972


Gjest Solfrid Vestaberg Ormøy
 Del

Recommended Posts

Gjest Solfrid Vestaberg Ormøy

Jeg sitter her og leter etter etterslekt til Palm i Bergen. I den forbindelse så lurer jeg på hvorfor det ikke er oppgitt alder ved død i denne tidsperioden 1912-72 slik som det er i de andre databasene? Uansett hvordan kan jeg da finne ut når disse er fødd? 314 Palm Johan Fredrik Okt 17 193948492 334 Palm Ruth Victoria Sep 28 194348637 286 Palm Astrid Johansen Feb 14 194748868 357 Palm Karl Sep 11 1954

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Døde i Bergen 1912-1972 er et register til Bergen skifteretts dødsfallsprotokoller for disse årene, og er bygd på det gamle, manuelle registeret. Der er det gitt de samme opplysningene som nå finnes i edb-registeret. Dersom vi skulle gå til de originale dødsfallsprotokollene, ville det gjøre det mulig å hente alder/fødested, men det ville bli en totalgjennomgang av et svært stort materiale, og meget tidkrevende. Registeret over døde 1912-1972 er ment å fungere sammen med dødsfallsprotokollene, som er mikrofilmet, og som vil bli scannet - slik at vi en gang, forhåpentligvis i en ikke for fjern framtid har digitalt både registeret og protokollinformasjonen.Til de konkrete spørsmålene:Johan Fredrik Palm var født 30. okt. 1847 Ruth Victoria Palm var født 24. aug. 1894 Astrid Johansen Palm var født 26. april 1898 Karl Palm var født 24. april 1899

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Reither

Ved leting i "Døde i Bergen 1912 - 1972" har jeg funnet dødsår for min fars mormor og farfar, mens fars morfar og farmor tilsynelatende er forsvunnet ut i det blå. Er det noen rimelig forklaring på dette? Oldemor Ingborg Marie Reither har jeg funnet igjen i flere andre registre, bl.a. over personer som tok borgerskap i Bergen, og så vidt min far vet, døde hun i Bergen, antakelig like før 2. vedenskrig. Oldefar, Olav August Bjering (eller Bjerring) Larsen, har jeg også gjenfunnet, bl.a. i oversikt over døpte, i folketellinger og i oversikten over gifte. Han var sjøkaptein, men skal ikke ha forsvunnet på havet. Han døde antakelig rundt 1915 - 20 i Bergen, likevel finner jeg ham ikke. Leter jeg på feil måte, eller er det andre plausible forklaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Jeg fant Marie Ingeborg Reiter død 3. november 1938, og går ut fra at det er den rette. (Jeg søkte nå navn som "byrjar på" "Reit".Olaf August Bjerring Larsen (født 3. februar 1875) finner jeg ikke død i Bergen, men han var los fram til 26. juni 1919 (siste tur nordover), og i sjømannsrullen står det at det var levert utskrift av sjøfartsoversikt til pensjon 25. november 1955. Når døde konen? Ved hennes død vil det i dødsfallsprotokollen stå når mannen var død.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Reither

Tusen takk for raskt svar! Jeg trodde jeg hadde søkt på alle tenkelige måter, men det ser altså ut til at jeg ikke har brukt den mest nærliggende - at Reither ble feilskrevet, dvs. uten h (selv om det er noe jeg selv utsettes for stadig vekk!) Når det gjelder Olaf Bjerring Larsens kone, så døde hun 22. april 1956. Hun er da oppført som Agnes Bjering Larsen, med Bjering som mellomnavn, ikke som del av etternavnet. Om du ut i fra dette kunne finne ut noe mer om Olaf hadde jeg vært meget takknemmelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Kontrollør Olaf August Bjerring Larsen døde 18. februar 1922 ifølge hovedregisterkortet i arkivet fra Bergen folkeregister.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Reither

Tusen takk for hjelpen! Når jeg nå "vet svaret" var det lett å finne frem til disse dødsdatoene, og til å få en forklaring på hvorfor de virket så umulige å finne. Ingeborg Marie står altså oppført som Marie Ingeborg, og med feilstavet etternavn, mens Olaf står oppført kun som Olaf Larsen, uten mellomnavnene. Siden fødselsåret ikke er oppgitt i dette registeret var det ikke så lett å vite at det var den riktige Olaf jeg fant mved tidligere søk. Igjen - takk for hjelpen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.