Gå til innhold
Arkivverket

[#817] Døpte i S&F, 1669-1895


Gjest Rolf Erik Sanne
 Del

Recommended Posts

Gjest Rolf Erik Sanne

Kerstin i Gøteborg hadde for litt siden et innlegg der hun viser til Sofia Emilie Evje, født som nr. 178944 i Sogn. Ettersom Sofia kan være åpningen mot mere informasjon om foreldre og søsken gjorde jeg et forsøk på å finne frem til hennes dåp. Hun skal være født 9.9.1859. Søket kan snevres ned til 1676 personer født i 1859. Søk på dato 9 (og andre ensifrede datoer) gir ingen respons mens testsøk på tosifrede datoer går utmerket. Men Sofie ble jo født den 9. Søk på farens etternavn, Evje, via Ev* og systematisk gjennomgang av alle kolonner fra venstre mot høyre er like resultatløs. Har ikke hatt problemer med tilsvarende søk i andre databaser, men i de nyutlagte for S&F sliter jeg. Hvor kan feilen ligge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kerstin Ekeland-Sjöberg

Hej Rolf Erik. Jag hittar inte heller henne nu och det gäller även andra uppgifter som jag t o m har kopia på ( se tidigare anmälan om Försvunnen information ur SoF arkiv 16/5). Det går inte att hitta dem igen och måste därför av en eller annan orsak ha blivit bortplockade ( eller ha ramlat bort). Vissa sökoptioner fungerar inte utan ger felmeddelande. Frågan är om de uppgifter som jag fann tidigare är felaktiga? eller är arkivet mer korrekt nu?? Vad det gäller Sofia Emilie så var hon inte så svårfunnen då och jag skall se efter om jag skrev upp gården ( har för mig att det var en av Paasches gårdar, med reservation) eller någon annan information. Kan dock inte göra det just nu. Kerstin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kerstin Ekeland-Sjöberg

Det jag finner i mina papper är att hon är gift med Paasche och han är från Maurstad. Tyvärr verkar det som om jag har rensat mina anteckningar och hittar ej någon kladd som gäller Sofia Emilie. Kerstin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

På 178944 ligger ektefødt gutt Fridthjof Mensen, døpt i Davik 20.10.1889 (født 21.09.1889), sønn av proprietær Mens Paasche på Maurstad (født 1856) og Sofie Emilie (på) Maurstad, født Evje i 1859.Jeg kan tenke meg at Sofie Emilie står oppført med patronymikon i sin egen dåpsliste, eller er født andre steder enn i S&F. Hvis hun da ikke tilhører følgende familie på gården Arne i Haus i 1865-tellinga:Gerhard Evje Contotist g 32 BergenEmilie Schalotte Evje* Hans Kone g 27 BergenSofie Emilie Evje* deres datter ug 7 IndvigensAnthon Leonard Evje* deres Søn ug 5 IndvigensGerhard Ludvig Evje* deres Søn ug 3 LindaasJohan Lauritz Evje* deres Søn ug 1 BergenJuditte Maria Johannesd Tjenstepige ug 18 Bergen Lykke til med jakten videre! Per Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Foregående innlegg kom meg i forkjøpet med de samme opplysningene, men for å komplettere; Haus prestegjeld ligger i Hordaland. Etter å ha gått fram og tilbake mellom FT1865 og databasen for døpte i S&F og og tør jeg hevde den ubeskjedne påstand at databasen ikke er komplett. Sålangt jeg kan forstå mangler det data for Gloppen (1445), Indvik (1447), Stryn (1448) og Kinn (1479). Muligens mangler også deler av Eid (1444). Databasen stopper nemlig ved prestgjeld nr. 1443 (også Eid).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Erk Sanne

Takk for innspill fra alle.(Rasmus)Gerhard Evje var en tid landhandler på Faleidet i Nordfjord og hans eldste barn ble født i Innvik. Familien flyttet dernest til Haus hvor han var bestyrer på Arne Fabrikker. Etter at hans hustru Charlotte Amalie Osenbroch døde, ble han gjengiftet med Karen Rohde og fikk med henne en lang rekke barn. I "Slegten Tornøe" av Thorgeir Borch står det at han hadde 6 barn. Det må ha vært i første ekteskap og jeg var primært på jakt etter det 6.barnet, de 5 andre har jeg funnet. At kirkeboken for Innvik trolig mangler i databasen forklarer at jeg har hatt problemer med å finne Sofie's og søskens fødsel i Sogn og Fjordane.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.