Gå til innhold
Arkivverket

[#819] Karl Monsen Sevdals mor?


Gjest Lillian Koehler
 Del

Recommended Posts

Gjest Lillian Koehler

Jeg lurer på hvem som er mor til Karl Monsen Sevdal.Hans far Karl Andreas Monssen Sevdal, f. 20/6-1864 på Sevdal, Manger, giftet seg 22/4-1887 med Torgine Elisabeth Wallentinsen f. 17/12-1864. De fikk barna Klara Elida 5/8-1887, Regine Luise 27/5-1889 og Fredrik Johannes 7/3-1891, alle i Bergen.I 1900-tellingen for Bergen finner jeg Karl Andreas Monssen Sevdal med datter Regine og sønn Karl som er født 14/8-1900. Som hustru står registrert Ingeborg Henriette Eidevik f. 20/4-1872.Er Karl sønn av Karl Andreas og Torgine eller Karl Andreas og Ingeborg? Iflg. Vigde i Bergen giftet Karl Andreas og Ingeborg seg først i 1907, mens 1900 tellingen "sier" noe annet. Og når dør Torgine ?Hilsen Lillian Koehler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Berre til orientering; denne typen spørsmål skal i det tredje forumet; der de stiller spørsmål til andre brukarar. Det gjer det lettare å passa på at dei spørsmåla nokon i Digitalarkivet verkeleg må sjå på blir svarte på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Koehler

Beklager, det vet jeg jo! Jeg har blingset! Du må gjerne slette det herfra og så kan jeg legge det inn på nytt i tredje gruppen.Hilsen Lillian Koehler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

La meg sei det slik: Moren var Ingeborg, men faren var ikkje enkjemann. Godt råd: Ta deg ein tur på SAB, så får du nok resten av historien...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Koehler

Takk for hjelpen! (SAB skal jeg besøke med glede, men foreløpig er jeg dessverre nødt til å la det vente.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Yngve Nedrebø

Karl Johan, sønn av gift murersvenn Karl Andreas Monsen Sævdal, født 1865 og bosatt "p.t. Markens Gd. 44 Kristiansand S", og ugift husholderske Ingeborg Olsen Eidevik, født 1871 og med adresse V. Jernbanegade 17, ble født 21, februar 1900, og døpt i Johanneskirken 22. juli samme år. Opplysningene ble gitt av Elisabeth Monsen, født Sævdal, som også var den ene av fadrene.Vi finner ikke Torgine registrert som død i Bergen opp til 1912.Karl Andreas Monsen Sæbdal giftet seg igjen hos byfogden i Bergen 23. mars 1907 med Ingeborg Henriette Eidevig, født i Os 20. april 1872.Om brudgommen heter det bl.a. "Han der tidligere har været gift med Thorgine Elisabeth Valentinsen fra hvem han er skildt foreviste Kongelig Bevilling af 11/2 1907 til at indgaa nyt Ægteskab med Ingeborg Eidevig".Og ettersom minst den ene av brudefolket måtte stå utenfor Statskirken for å ha anledning til å gifte seg borgerlig, la brudgommen fram attest datert 20. mars 1907 på at han hadde forlatt samme kirke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Koehler

Takk for hjelpen! Jeg har forresten funnet en Torgine Sævdal Sæbø på gården Stallen, Sæbø ytre på Manger i 1900-tellingen. Denne Torgine står oppført som "I forpleining", gift, under offentlig understøttelse, f.år. 1860. Det er vel en mulighet for at dette kan være Karl Sevdals første hustru.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.