Gå til innhold
Arkivverket

[#821] Når blir Vestfold lagt ut i 1865 tellingen?


Gjest Tormod Thoresen
 Del

Recommended Posts

Gjest Tormod Thoresen

Jeg har ett par - tre - fire spørsmål som lettest kan bli besvart da Vestfold tellingen fra 1865 blir lagt ut her i Digitalarkivets fenomenale sider.Jeg og andre venter spent.P.S. Dette er ikke på noen måte noe kritikk til digitalarkivet, men et enkeltog greit spørsmål. ds.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Vestfold blir registrert av RHD. Dei har i utgangspunktet lovt det ferdig i desse dagar. Men eg veit dei har hatt litt problem med oversending av materiale og at dei ikkje er heilt ferdige. Det er vel lite rimeleg at det skjer så mykje no i sommar. Eg vil tru at svært tidleg på hausten vil Vestfold vera på plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
Gjest Tormod Thoresen

Noe tar laaaaaaang tid, andre ikke. I Vestfold bruker man muligens tiden galt???. Hva vet jeg???Folketellingen i Vestfold 1865 har man ikke fått til i DA, i dette foreløpige korte nye året.Vi får håpe at dette året gir nye muligheter for Vestfold??mvh Tormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Eg er like lei meg som nokon andre. Men eg vil igjen presisera at det er ikkje oss som registrerer dette materialet. Om så hadde vore hadde det vore ferdig for lenge sidan. Men me synest ikkje me kan bruka tid på å registrera materiale som andre arbeider med. Dermed lyt me alle venta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Det er Registreringssentralen for Historiske Data (RHD) i Tromsø som registrerer Vestfold. Jeg spurte i sommer hvor de lå i løypa, og fikk da til svar at materialet var ferdig registrert (det er visst å få kjøpt som papirkopier), men at sidene bare ble oppdatert et par ganger i året. Siden har det som man skjønner, ikke vært noen oppdateringer. Men det er gått et halvt år, så det burde jo være en på gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Kanskje RHD er mest interessert i å få solgt papirkopiene?? Jeg ble også lovt at de var rett runft i svingen tidlig i høst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arvid Andersen

När 1865 års folkräkning eftersökes på Digitalarkivet görs inte det som en anklagelse mot de duktiga tjänstemän som är engagerade där. Just därför att digitalarkivet fungerar så bra vill vi ha tillgång till vår information här. Ingen tror nog att det är Ni som inte vill lägga ut den information som fattas. Vi har stort förtroende för Er. Det måste dock vara fel någon stans när RHD kan låta bli att följa uppgörelser som träffats genom att undlåta lägga ut exempelvis Vestfold 1865. Ansvaret för att den uppstakade kursen följs måste ligga hos någon, någon som bör kunna tala om för RHD att det är tid att agera nu. Med vänlig hälsning Arvid Andersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per B. Lilje

RHD har nå i flere måneder hatt datregistrerte folketellinger for 1865 for en rekke kommuner i Vestfold (bl.a. Tønsberg of Nøtterøy/Tjøme) i salg i papirutgave. Jeg kikket i dem i Vestfold Fylkesbibliotek tidlig i desember! Det er vel åpenbart at mammon her har tatt styringen????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Jeg kan ikke tro at det så mye å tjene på ikke å legge ut akkurat Vestfold på nettet. Sannsynligvis handler det om prioriterting av arbeidsoppgaver. Jeg tror kanskje at en like jevn strøm med epost til de ansvarlige ved RHD som det som legges inn her, vil kunne gi resultater. Om man klikker seg inn via http://draug.rhd.isv.uit.no/rhd, og mailer en høflig henvendelse, kan det knapt kalles noen terrorhandling. Respons fra publikum er noe alle offentlige institusjoner må regne med.Per Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Jeg kan ikke tro at det så mye å tjene på ikke å legge ut akkurat Vestfold på nettet. Sannsynligvis handler det om prioriterting av arbeidsoppgaver. Jeg tror kanskje at en like jevn strøm med epost til de ansvarlige ved RHD som det som legges inn her, vil kunne gi resultater. Om man klikker seg inn via http://draug.rhd.isv.uit.no/rhd, og mailer en høflig henvendelse, kan det knapt kalles noen terrorhandling. Respons fra publikum er noe alle offentlige institusjoner må regne med.Per Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Dette med pengene var i utgangspunktet ment hunoristisk fra min side, men videre debatt genererte det i alle fall :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Jeg synes det er underlig at det ikke kommer ett eneste ord fra en representant fra RHDi denne saken.De har vel en plan over aktiviteter som skal ferdigstilles? Eller flyter alt der oppe i nord?Dette er ikke vondt ment , men hva med en tilbakemelding?På forhånd takk.mvh Tormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lars Løkkebø

Dette svaret fikk jeg fra RHD ved Terje Holtet den 3. januar i år."Vi kan dessverre ikke gi noen eksakt dato, men følg med på "Nyheter" på RHDs hjemmeside."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.