Gå til innhold
Arkivverket

[#826] Forkortinger/Prestegjeld/kirker-Bergen


Gjest Andreas Totland
 Del

Recommended Posts

Gjest Andreas Totland

I Digitalarkivet: Døde i Bergen 1668-1815 finner jeg i kolonnen for prestegjeld forkortelsen "StP". Hva betyr det?. Gjeldende årstall var 1807 og 1812. Takknemmelig for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Forkortinga "StP" står for St. Pauls kyrkjegard. I følgje Bergen byleksikon:"omfattet (den) kvartalet mellom Nordnesbakken, Bretterne, Tidemands gate og Nordnesgaten. Den ble anlagt 1650 for Nykirkens sogn som kirkegård for fattige og forbrytere, og var i bruk til 1856; 1890-91 ble den ryddet og utbygd med boliger".Sjå elles Yngve Nedrebø sitt svar i dette forum til innlegg under tittelen "ved Pols kirgrd".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 år senere...
Gjest Tor Kvien

Fins det en oversikt over forkortelsene som er brukt for kirker og menigheter i Bergen? Jeg har en kar som i 1889 er gravlagt i 'SP'. Han bodde i Fosvinckelsgate 24. Siden 'StP' var nedlagt, så kan det jo være hos 'Stiftelsespresten', men i så fall hvor ble de gravlagt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

I 1889 var det Møllendal (innviet 1874) som var viktigste gravplass i Bergen. De gamle små gravplassene ved kirkene var stort sett ute av aktiv bruk.Assistentkirkegården (egentlig Korskirkens) ved Stadsporten var tatt i bruk i 1837, og var i bruk til 1919.Fredens Bolig var også assistentkirkegård. Den ble tatt i bruk i 1809, og var brukt til 1928, og ble nedlagt som kirkegård i 1968. Den er nå park.Solheim kirkegård ble tatt i bruk i 1917, og er med årene blitt en av de største i Bergen.Jeg ville i foreliggende tilfelle først ha sjekket Møllendal. Prestens dagsregister skal kunne indikere hvor jordpåkastelsen fant sted.SP er brukt som forkortelse for 'Sykehuspresten'. Stiftelsepresten var på St. Jørgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.