Gå til innhold
Arkivverket

[#828] Opplysninger i emigrantprotokoller


Gjest K.Sandberg
 Del

Recommended Posts

Gjest K.Sandberg

Inneholder emigrantprotokollene mer opplysninger enn det som fins i Digitalarkivet ? Jeg søker opplysninger om Antonius Hansen. Iflg. Digitalarkivet er han dansk og reiste fra Kristiania med skipet Høvding til New Zealand i 1872. Hans ID-nr. er 447A, bok 3B. Etterkommere i NZ mener at han skal være norsk. Er det i protokollene mulig å finne f.eks. hans fødested eller annen info. om ham ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Vår registreringsinstruks er å ta med samtlige opplysninger i emigrantprotokollene, men materialet fra Kristiania er registrert av andre, og jeg har ikke selv sammenholdt opplysningene med originalene, slik at jeg ikke kan si noe kategorisk om dette tilfellet. Men jeg regner med at det vil være lite eller ikke noe å finne av tillegg i emigrantprotokollen.Jeg ville vel heller søkt etter denne personen i 1865-tellingen, for å se om han var i Norge på det tidspunktet, og hva som da er oppgitt som fødested.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Børge Solem

Jeg har nettopp lagt ut en artikkel om Høvding og setlerne i Norsewood på emigrantskipssiden. "NORSEWOOD - NEW ZEALAND KIWI VIKINGS AND A LITTLE BIT OF NORWAY DOWNUNDER. NORSEWOOD HISTORICAL BACKGROUND"Artikkelen er skrevet av Bob Hansen, etterkommer av en av utvandrerene med Høvding. Han oppgir følgende mannlige setlere fra Norge:Ole Torkilsen, Johan Nielsen, - Mandahl, Hans Olsen, Lars Larsen, Ole Johansen, Chris Christoffersen, Martin Hansen, Johan Winger, Christopher Finsen, Johanne Englebretsen (ship's carpenter), Christian Svensen, Fred Wahl, Hans Jakobsen, Jan Johansen, Nicolai Hansen, Martin Andersen, Johan Berntsen, Englebret Englebretsen, Anders Larsen, Peter Larsen, Ole Christoffersen, Harold Seerup, Anders Lundgren, Berthold Gundersen, Martin Pedersen, Karl Johansen, Jans Nielsen, Johan List, Edward Petersen, P. Tjelsen, Frederick Mortensen, Johan Halversen, Hans Stokke, Peter Gundersen, Mathias Hansen, Erick Persen, S. Sorensen, Johan Petersen, Pole Jakobsen, Hans Bolstad, Thedor Andresen, B. Ericksen (cabinet maker), Ole Gundersen, Torkel Olsen, E.A. Laurvig, Ole Olsen (berger), Ole Ericksen, Anders Thoresen, Emanuel Fredericksen, August Anderson, Edward Christoffersen, Thomas Jensen, O.O Nordbye, Neils Anderson, Anton Nielsen, Emil Olsen (tailor), Erick Fager, Ole Lund, Amund Amundsen, Edward Hansen, Emil Olsen (mechanic), Edward Thorsen, Karl Olsen, Englebret Svensen, Anders Johansen, Jan Jonasen, Peder Pedersen.For mere informasjon: http://www.museumsnett.no/mka/ssa/index.htmGå til siden om Høvding

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest K.Sandberg

Jeg har søkt, men ikke funnet vedkommende i 1865-tellingen. Har anbefalt hans etterkommere i NZ å forsøke en kontakt med Bob Hansen da jeg ikke har vært i stand til å finne Antonius Hansen - hverken i norske eller danske folketellinger. Tusen takk for hjelpen !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.