Gå til innhold
Arkivverket

[#829] Mulig feil i "Døypte i S&F"


Gjest Barbro E. Johnsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Barbro E. Johnsen

Jeg finner min oldemor Anna Mortensdatter fra Amle i "Døypte i S&F", men etternavnet stemmer ikke. Her heter hun Martind. Jeg finner ingen Anna Mortensdatter født i det aktuelle år, men ved å søke på foreldrenes navn får jeg opp en liste på 7 barn med samme foreldre og "far bustad" som henne, med unntak av fars fornavn Martin/Morten. To av navnene på lista kommer igjen som dåpsfaddere for Annas barn. Jeg finner en Morten født i samme år som hennes far, men ingen Martin. Jeg har også vært på Riksarkivet og sett i kirkeboka for henens dåp, og det er veldig vanskelig å si om det står Martin eller Morten. Jeg tror dette bare er en avlesningsfeil og at det skal være Mortensdatter. Er dette rimelig??Hilsen Barbro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Svaret er ja!Egentlig er nok også Martin og Morten samme navn, men i det foreliggende tilfelle (på 1800-tallet) har nok Morten vært det vanlige i Sogndal. Ofte er det skikkelig vrient å se om originalen har en -o- eller en -a-. Det får forklare avviket her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.