Gå til innhold
Arkivverket

[#834] Adopterte/bortsatte barn


Gjest Jostein Søreide
 Del

Recommended Posts

Gjest Jostein Søreide

Finnes det noen oversikt over barn som har blitt bortadoptert/bortsatt? Jeg har grunn til å tro at Carl Johan Isaksen (Sæterdal), f. 26/8 1832 (angivelig i Bergen), ble bortsatt til Sæterdal i Bruvik mellom 1832 og 1837. Han var i alle fall bosatt der da han ble konfirmert i Haus 6/6 1847. Hans foreldre het Isak Herwander og Marthe Oline Andersdatter Rakkebø, men jeg kan ikke finne at disse har vært bosatt på Sæterdal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Norge fikk adopsjonslov gjeldende fra 1917. Formelt sett har det tidligere enn 1917 ikke vært adopsjoner i Norge. Bortsetting/utsetting av barn er det derimot lange tradisjoner for.Det kan ha vært flere grunner for bortsetting av barn, og det var flere ulike organer som kunne foreta slik bortsetting, og den kunne også skje i privat regi. Mange barn ble satt bort av fattigvesenet, fordi foreldrene var døde, eller fordi foreldrene ikke kunne forsørge barna sine. Jeg kjenner Bergen best, og der ble mange barn allerede på 1700-tallet satt ut på landet "til oppfostring". Disse finner vi opplysninger om i fattigregnskapene (i Overfattigkommisjonens arkiv), og i Fattigvesenets arkiv (i Bergen byarkiv). Såkalt uekte barn er sterkt representert blant de barna fattigvesenet tok seg av og satte ut. Fattigvesenet måtte betale for barna, og dermed har vi en årlig føring i regnskapene av kostnadene ved de "utsatte".Utover på 1800-tallet vokste det flere steder i Norge fram foreninger som ville ta seg av "forsømte" eller "moralsk fordervede" barn (oftest gutter), da gjerne barn som ble oppfattet som i faresonen for å komme ut på en kriminell løpebane. Disse foreningene sendte i slike tilfeller ofte barna ut på landet, eller de sendte dem på guttehjem eller ander oppdragingsanstalter.Vi ser at en god del foreldrepar i byene sendte sine barn tilbake til sine slektninger på landet, for å sikre dem bedre kosthold (?), eller for å holde dem borte fra gatene.Vi ser i Bergen at det tidlig på 1800-tallet var vanlig å sende fattige, bergensfødte barn til Nord-Norge i en alder av 5-6 år.Til det konkrete eksempelet: Jeg vil tro det er Fattigvesenet i Bergen som har sendt Carl Johan Isaksen på landet, og da skulle man kunne vente å finne opplysninger om hvem han ble plassert hos, og den årlige kostnaden det medførte, i fattigregnskapene. Selve fattigregnskapene ligger i dette tilfellet i Bergen byarkiv, men Statsarkivet har kopier i Overfattigkommisjonens arkiv opp til midten av 1830-tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frode Ulvund

Den 29. november 1862 blir ein Carl Isaksen Sæterdahl, oppgitt som 30 år - altså fødd i 1832 - dømd til 1 år og 6 månader på tukthuset for grovt og simpelt tjuveri i Nohordland sorenskriveri. Han blei sett inn den 8. desember klokka halv elleve om formiddagen og slapp ut at den 8. juni 1864 om formiddagen. (Frå protokollen til tukthuset i Bergen, Statsarkivet i Bergen). Eg vil tru at dette er same Carl Johan Isaksen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Herfindal Johannessen

Marthe Oline Andersdatter fikk den 23. januar 1829 en sønn i Bergen ved navn Carl Johan. Carl Johan ble døpt 8. februar i Domkirken. Marthe Olines yrke var oppgitt å være vertshuspige og hun oppholdt seg på Bergens sykehus. Som barnefar var oppgitt å være ungkar og bortreist matros Carl Johnsen. Sannsynligheten for at denne Carl Johan er identisk med den Carl Johan du er på jakt etter er rimelig stor, selv om det ved hans konfirmasjon og vielse er oppgitt Isak Hervander som far.I tilfelle du ikke er klar over det, legger jeg til at Carl Johan Isaksen Sæterdal, med fødested Bergen, giftet seg i Bruvik i 1860 med pige Anna Olsdatter Høisæter. Det ble ved vielsen oppgitt at brudgommen var 28 år. Hans kone døde imidlertid på barselsseng den 11. oktober 1865.Carl Isaksen Sæterdal er på gården Sæterdal i 1865, han er da oppgitt å være 36 år, noe som passer bra med at han er født i 1829. Håper dette kan være til hjelp videre! Vennlig hilsen Marianne Herfindal Johannessen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Herfindal Johannessen

Kirkeboken for presten i Domkirken viser at Carl Johan ble født 26. august og døpt 16. september 1832. Hans foreldre var ungkarl og matros Isach Hervander og pige Oline Marthine Andersdtr. Adresse var da rode 10-74.Vi har funnet Carl Johan innført i ungdomsrullen for 1832. Carl Johans far blir der oppgitt å hete Isak Andreas Hervander.I følge ungdomsrullen ble Carl Johan fra 1833 oppfostret hos lars Storøen ved Alverstrømmen.I 1849 da Carl Johan Iversen Hervander ble overført fra ungdomsrullen til hovedrullen, står det at han fortsatt oppholder seg i Alverstrømmen. Dette må åpenbart være feil, vi vet jo at han var bosatt på gården Sætedal i Bruvik.For å finne ut når Carl Johan kom til Sæterdal, er nok arkivet etter Bergen fattigvesen veien å gå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Søreide

Takk for hjelpen! Dette bringer meg mange skritt videre. Jeg har imidlertid et spørsmål : hvorfor finner jeg ikke Carl Johan i kirkebøkene som er lagt ut i Digitalarkivet? Skyldes dette at kirkebøkene som er lagt ut ikke er komplette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Herfindal Johannessen

Kirkebøkene som ligger på digitalarkivet er korrekturlest og skal derfor være fullstendige. I dette tilfellet med kirkeboken for Domkirken i 1832 er imidlertid noen av de døpte falt ut av databasen. Dette skal vi undersøke nærmere og få rettet opp så snart som mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Vil berre gjere merksam på at heile barneflokken til Marthe Oline Andersdatter m/alle fedre, ligg i eit innlegg på denne debattsida sist datert 290499 - sist eg såg var det 19 innlegg på den saka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.