Gå til innhold
Arkivverket

[#847] Navneskifte i 1880-årene


Gjest Carl Müller
 Del

Recommended Posts

Gjest Carl Müller

En av mine oldefedre var født i Rakkestad i 1864, oppført i folketellingen i 1865 som Hans Martin Pedersen. Før 1885 og i årene senere kaller han seg Landem. Jeg finner ingen familierelasjon til gården Lannem/Lannemholen i Rakkestad. Jeg antar at han må søkt myndighetene om navneskifte fra Pedersen til Landem? Er i så fall en slik ansøkning arkivert? Kan dere antyde hvor kan jeg eventuelt kan lete etter den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Navneloven kom i 1923, og gav regler for fornavn og slektsnavn. Tidligere stod man nok temmelig fritt, om man passet seg for å trø enkelte fine familier for nær (for da kunne det bli rettssak). Vi finner nok søknader til Justisdepartementet om å få ta navn også før 1923, men i praksis har nok de aller fleste ordnet seg slik de har ønsket. En søknad om navneskifte vil trolig ha gått gjennom amtmannen, men jeg tror ikke sjansen er stor for at man finner noen søknad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.