Gå til innhold
Arkivverket

[#850] Er det ham? Og hvorfor var han der?


Gjest Erik Thomassen
 Del

Recommended Posts

Gjest Erik Thomassen

4. mai 1808 dør "tugthuuslemmen" Thomas Elton i Bergen. For sikkerhets skyld er dødsfallet oppført to ganger i kirkeboka. Navnet er stavet på samme måte begge ganger. Jeg er ganske sikker på at dette faktisk dreier seg om Thomas Olsen Eltor(Elto/Elter), opprinnelig fra Valdres, som det finnes en del om i kirkebøker, undersøkelseskommisjonen og som vi også finner i Bergen 1801. Er det mulig å få dette bekreftet på en eller annen måte? Og dessuten: Hva galt hadde han gjort? Hvorfor satt han inne? Er det mulig å finne ut noe om dette? I tilfelle hvor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Thomas Eltor mødte til forhør hos politimesteren i Bergen 26. september 1807. Da la overinspektør Falch ved Tukthuset fram attest som viste at den samme Thomas Eltor hadde sittet der for tyveri i tre måneder fra 15. august til 15. november 1805.Ved innføring i protokollen på Tukthuset skrives navnet Thomas Elton, og han ble satt inn 3. oktober 1807 kl. 10. Han skulle sitte der "indtil Paaske 1808", og han tilbrakte sine dager med å spole. 20.-23. april 1808 var han imidlertid sykelig, og 28. april 1808 kl. 1 døde han. (Påsken var rett nok seint i 1808, men første påskedag var 17. april, slik at Thomas Elton/Eltor nok egentlig etter dommen skulle ha vært en fri mann da han ble syk og døde.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Thomassen

Takk for hurtig (og spennende) svar. To oppklarende tilleggsspørsmål: 1.Finnes det opplysninger om hvorfor han havnet bak murene i 1807? (Var det tyveri denne gangen og?) 2. Hva menes med "å spole".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Jeg forsøkte å finne dommen, som må ha vært avsagt mellom 26. september og 3. oktober 1807, men verken hos politiretten, politikommisjonen eller byfogden fant jeg dom! Jeg går ut fra at det er annen gangs tyvaktighet (av relativt begrenset omfang) som har gitt ham en dom på ca. 8 måneder. Avhøret hos politimesteren går bare over noen få linjer, og det eneste som finnes der av reell informasjon er at han hadde sittet tre måneder for tyveri i 1805.Tukthuset var et "tukt- og manufakturhus" - og som "manufakturhus" var det en arbeidsanstalt der man skulle få opplæring i nyttige håndverk, og hvor man kardet, spolte og vevde strye, i tillegg til en del andre håndverkssysler. Jeg har regnet med at spolingen har bestått i å produsere tråd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.