Gå til innhold
Arkivverket

[#851] Gravsted "p.k.g" betyr?


Gjest Svein Yngvar Willassen
 Del

Recommended Posts

Gjest Svein Yngvar Willassen

Min kones forfar "Henrich Holtermand" er begravet i KK - altså Korskirken i 1730. Under adressefeltet står forkortelsen p.k.g. Dette har også mange andre samme år.Hva betyr dette? Er det en forkortelse for "Paals Kirke Gaard", slik at det er det tidligere nevnte kirkegården på Nordnes det er snakk om, eller betyr det rett og slett "Paa Kirke Gaard", slik at det er Korskirkens egen kirkegård?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

p.k.g. betyr her "på kirkegården" - og det betyr igjen på Korskirkegården, i motsetning til dem som betalte dyrt for å bli gravlagt inne i kjelleren i Korskirken eller i gravkapellene, men at den henfarne heller ikke hørte hjemme blant de fattige som var henvist til billig eller gratis grav på fattigkirkegårdene St. Jacob eller St. Martini.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Yngvar Willassen

Det stemmer vel bra ettersom han var skomaker. Koppskatten opplyser at han bodde i Rode 19 som er Vågsbunnen. Skostredet skulle vel passe bra...Forøvrig var svigerdatteren søster av Carsten Bagge som var "raadmand", og gravlagt i Domkirken "paa syndre side under stolerne". Kanskje jeg burde ta meg en tur i Domkirken en dag.Dette er virkelig artig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.