Gå til innhold
Arkivverket

[#854] Navn hos delmenhorstene


Gjest Per Helge Seglsten
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Helge Seglsten

I listen over medlemmene av det Delmenhorstiske regiment, er det nesten ikke et patronym å se, men desto flere tyskinspirerte familienavn. Hva kommer det av?Per Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anette Skogseth Clausen

Yngve Nedrebø har skrevet en artikkel om det Delmenhorstiske regiment som vil bli publisert i svært nær framtid hos DA. Forløpig tillater jeg meg å sitere et avsnitt fra denne artikkelen som gir en kort presentasjon av regimentet:"Navnet sitt hadde Delmenhorstiske fra det den gang danskstyrte grevskapet Delmenhorst ved Oldenburg, like utenfor Bremen. Regimentet synes å være organisert i 1763 (ved slutten av Sjuårskrigen), og kom i 1765 til Danmark. Dette var et regiment bestående av yrkeskrigere. Mange av de vervede var 40-50 år gamle ved ankomsten til Norge, og hadde fra sitt 14.-15. år tjent som soldater i Spania, Frankrike, på Sicilia, eller i ulike tyske fyrsters armeer. Regimentet hadde katolikker, reformerte og lutheranere om hverandre, og soldatene oppgav fødesteder i Tyskland, Ungarn, Sveits, Sverige, Frankrike eller Holland."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Struktureringen av linker er ment å gjøre det lettere for brukerne å ta seg fram i de nå godt over 1000 filene som er lagt ut. En militær rulle er selvsagt i og for seg en "telling", men langt fra noen folketelling. Når vi har valgt å ha en samlegruppe "Andre kilder", så er det etter min oppfatning der en militær rulle - i dette tilfellet en innkvarteringsrulle fra 1770 hører hjemme.Det spennende med denne rullen er at den gir en oversikt over de tyske/svenske/hollandske/franske soldatene i Delmenhorstiske Regiment, som lå i Bergen 1767-1774. Mange soldater ble igjen i Bergen, og andre etterlot seg etterkommere her, mange av slektsnavnene er derfor blitt "bergenske".Er plasseringen av lenken et problem kan vi selvsagt legge lenke mer enn et sted også. Jeg kan imidlertid ikke se at det er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Angående plassering: Det hører vel ikke til de store problemene. Jeg tenkte bare på at de andre rullene ligger samlet under tellinger.Per Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Per B. Lilje

En liten fotnote: antallet vervede norske soldater i Danmark i tiden før 1814 må ha vært temmelig stort. For en tid siden gikk ved Rigsarkivet i København gjennom stamboken for Den kongelige Livgarde til fods for tiden 1790-1805 på leting etter en bror av min kones tipptippoldemor, og fant at ca. halvparten av denne eliteavdelingens underoffiserer var norske. De fleste øvrige var tyske, få var danske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.