Gå til innhold
Arkivverket

[#857] Foreldre ved vielser


Gjest Jostein Søreide
 Del

Recommended Posts

Gjest Jostein Søreide

Finnes det i kirkebøkene for Bergen opplysninger om de viedes foreldre, og vil dette bli lagt ut i Digitalarkivet? Bakgrunnen for mitt spørsmål er at jeg søker foreldrene til en Inger Maria Østensdatter som ble gift med grenadeer Jens Olsen den 24/10 1794. Hun ble senere gift med Anders Olsen Rachebø den 5/6 1803. Jeg søker også Anders' foreldre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Fedres navn er med i kirkebøkene fra ca. 1822 (se om kirkebøker). Databasen for vigde i Bergen 1663-1815 skal være fullstendige i forhold til originalene, databasen 1816-1911 er en kortversjon, der vi etterhvert skal legge ut den fullstendige, med fedres navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Foreldrenes navn vil på 1700-tallet normalt bare kunne finnes ved dåp, og noen ganger ved konfirmasjon. Skiftematerialet gir mulighet for sikker identrifikasjon . i den utstrekning det finnes.Anders Olsen er vel innflytter, og kommet til Bergen da garnisonsavdelingen ble satt opp rundt 1789/90. Han kan trolig finnes i rullematerialet i forbindelse med overføringen.Inger Marie Østensdatter hadde jeg trodd var født i Bergen, men hun finnes ikke i materialet vårt, men kan kanskje være født i perioden med lakune i kirkebøkene for Domkirken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Yngve Nedrebø

Det militære rullematerialet fra 1780-årene ligger nok langt nede på vår prioritetsliste. Statsarkivet i Bergen har om lag 120 millioner sider med informasjon, og i min levetid kan vi neppe få ut på nettet mer enn 3-4 millioner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Dette er en gjetning ut i løse lufta, men: Ole Andersen 59 og Mari Colbensdatter 51 på Rache i Nordre Bergenhuus har i 1801 barna Niels Olsen 28 ug og Anna Olsdatter 24 hjemme. Har du undersøkt om de også kan ha en sønn Anders som er i militær tjeneste? Alder og navn stemmer jo bra. Forøvrig synes Østennavnet lite brukt i Hordaland, dersom da Inger Maria kommer derifra. Gården Hovland i Wigøer i S Bergenhuus er et unntak. Som sagt: dette er kun gjetninger, men ett sted må man jo begynne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Eg fann ei Inger Marie Østensdatter som komm. i Nykjerka 1790. Ho var då "h. Nils Clausen". Det må vel tyde på at ho var i teneste hjå NC? Dette underbygg kjensla av at IMØ var frå Bergen. Og der var det mange Østen som fekk barn på 1700-talet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Søreide

Takk for all hjelp. Dette ser ut til å være en liten nøtt. Jeg har gått et skritt videre i søket etter Inger Maria og forsøkt oversikten over døde i Bergen. Den eneste som kan passe er Inger Maria Østensdatter Huse(!), begravd 13/12 1817 - 48 år gammel. Er dette samme person, og i såfall : hvor kommer 'Huse' fra? Kan dette gi en pekepinn om opphavet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.