Gå til innhold
Arkivverket

[#860] Farskapssaker/barn utenfor ekteskap


Gjest Solfrid Vestaberg Ormøy
 Del

Recommended Posts

Gjest Solfrid Vestaberg Ormøy

Min oldemor som bodde i Bergen var nok en meget driftig dame. Hun fikk mange barn med ulike fedre. I den sammenheng lurte jeg på hvor langt opp mot vår tid var det straffbart å få barn utenfor ekteskap? Hennes barn var født mellom 1900 og 1910, var det da noe mer ordning på bidragssaker? Til slutt så lurte jeg på om noen har kirkebøker for Hafslo i Sogn. Jeg leter etter Petra Johannesen, mor er Johanne Marie Pederdatter og far Anders Johannesen. Jeg finner ikke ut når hun er født og om hun kanskje kan være fødd i Bergen. familiekilder sier at hun var fødd i Hafslo i Sogn i 1903, men jeg har også en sønn Johan Bolstad som også står oppført som fødd i 1903 i Hafslo. Jeg er også ute etter opplysninger om fedrene til Petra og Johan, jeg tror begge to var fra Hafslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Det var straffbart å få barn utenfor ekteskap i Norge til 1812. I kriminalloven i 1844 ble det innført straff på ny - for "kvalifisert" leiermål - å få tre barn med tre forskjellige uten å komme i ekteskap med noen av dem. Straffeloven av 1902 avkriminaliserte det å få barn utenfor ekteskap, men beholdt straff for ugift samboerskap, som først ble formelt avkriminalisert i 1972.Barneloven fra 1915 (i kraft fra 1917) gav mer ordnede former for bidrag, og derfra dukker det opp farskapssaker. Tidligere var det "paternitetssaker" og "oppfostringsbidrag". Man kan finne slike saker hos amtmennene, men slett ikke alle mødre til uektefødte barn gikk til amtmannen. (Under adressen http://digitalarkivet.no/arkivverket/sab - og punktet informasjon kan man finne en artikel om "Til sin barnefader" der jeg har forsøkt å gå inn på forholdene rundt uektefødte barnefødsler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.