Gå til innhold
Arkivverket

[#861] Tvangs-arbeideranstalten


Gjest Stein Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Stein Johannessen

Jeg er kommet over en Ole Olsen Svee 37 år gammel, fra Gudbrandsdalen, i folketellingen i 1865, Trondheim. Han bor i Wollum gården nye bydele , Tvangs-Arbeidsanstalten. Betyr dette at han satt inne for tvangsarbeide ? Hvor kan jeg eventuelt finne mer ut av om dette ? Eventuelle domsavsigelser osv ? Jeg kjenner ikke særlig til Ole Olsen Svee, men vet han fikk en datter utenom ekteskap Sofie Svee med Oline Toresdatter Hofstad fra Trondheim.vennlig hilsenStein Johannessen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frode Ulvund

Den nye fattiglova av 1845 forutsette arbeidsanstalter rundt om. Arbeidsanstalten var ingen straffeanstalt, ein kunne bli innsett av fattigvesnet eller politiet utan dom. Fattigvesnet kunne tilby personar som søkte hjelp ein plass på anstalten som vedkommande kunne velje å ta i mot eller ikkje. Politiet sette inn drukkenboltar, lausgjengarar, prostituerte og andre ein mislikte livsførselen på, og altså ofte utan dom. Innsetting på arbeidsanstalten kunne også vere ein del av ein ordinær dom, men det ser ut som innsetting utan dom er det mest vanlege.Arkivet etter arbeidsanstalten vil ein finne mellom det kommunale arkivmaterialet. Prøv Trondheim byarkiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.