Gå til innhold
Arkivverket

[#878] Informasjon etter 1900


Gjest Heidi Holte Engebretsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Heidi Holte Engebretsen

Jeg er på leting etter min tippoldefar, Rasmus Johannes Knutson Holte fra Volda. Det siste sporet jeg har etter ham var på Frydenlund i Ankenes i FT 1900. Jeg kan ikke finne opplysninger om ham i kirkebøkene hverken i Narvik, Bodø eller Vågan. Jeg har heller ikke klart å finne noe skifte etter ham. Jeg vil sette stor pris på tips om kilder m.v.Mvh Heidi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Det er ikke gitt opplysninger om alderen til Rasmus Johannes Knutson Holte, men dersom han er identisk med den Rasmus Knutsen Holte i Volda som var født 1848, og som står som bruker på Holte 1869-1898, skal hans kone Gjertru være død i 1909. Da skal dødsfallet være meldt skifteretten (trolig på Sunnmøre), og der ville man måtte kunne vente å få vite om ektemannen var i live, og hvor han i så fall oppholdt seg. Opplysningene finnes normalt både i lensmannsarkiv og sorenskriverarkiv (dødsfallsmeldinger), og begge disse vil i detet tilfelle være å finne i Statsarkivet i Trondheim.Fra 1900 av skulle lensmennene føre protokoller over inn- og utflytting av fattigkommunen. Disse skal være ført til 1943, ikke alle like grundig ført, men kan i mange tilfeller gi gode opplysninger om flytting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Holte Engebretsen

Det er rett mann ja, og rett fødselsår også. I FK 1900 for Ankenes er årstallet feil (1846). Daniel Holte som bodde samme sted i 1900 var forøvrig hans yngre halvbror. RJKS må ha reist fra Volda en eller annen gang etter 1887 da hans yngste sønn og min oldefar Hans Jakob ble født.Siden har ingen i familien hørt noe mer om eller fra ham. Hverken han eller broren registrert i utflyttingsprotokollene så langt jag har klart å finne ut. Daniel bodde i Vågan og flytta senere til Trondheim, men Rasmus er en nøtt....... Statsarkivet i trondheim har ikke klart å hjelpe meg. Kan han for eksempel har reist over til Sverige da Ofotbanen var ferdig? Hvor leter jeg i så fall? Mvh Heidi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Rolf Hansen

Jeg er på leting etter mine besteforeldre, men kan ikke finne dem når jeg går på FT 1900.Anton (Hagen) Hansen f. 070680 Karoline (Davidsen ?)f. 200586De skulle begge være fra Bø i Vesterålen.Jeg vil sette stor pris på tips om kilder m vmvh Rolf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.