Gå til innhold
Arkivverket

[#879] Ufullstendighet i FT 1891 Bergen?


Gjest Inger-Lise Haga Aastad
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger-Lise Haga Aastad

Finner under "døpte i Bergen 1816 - 1894" en mor, Aline Johanne Iversen m/bosted Prof. Arentzgt. Ved søking på FT 1891 Bergen kan jeg ikke finne denne gaten. Mangler det noe i forhold til føring av denne folketellingen? Hvor ligger denne gaten i dag? Takk for hjelp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Truls Songstad

Det var litt pussig dette. Gaten ligger i Sandviken mellom Edvardsensgate og Absalon Beyers gate og har hett dette siden 1877. Begge de to andre gatene er med i FT 1891

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Ifølge den offisielle statistikken skal Bergen ha hatt 53 684 innbyggere 31. desember 1890, mens databasen i DA inneholder 54715 + skipsmannskaper.Vi har adressebok fra Bergen 1891, med "Fortegnelse over Gade og Huse samt deres Beboere". Der finner vi Professor Dahlsgade og Professor Keysersgade, men ikke Professor Arentzgade.Jeg har gått til panteregisteret, og kan der lese ut at det eldste huset i gaten har ferdigattest datert 25. april 1891.Min konklusjon er da at det ikke fantes bebodde hus i Professor Arentzgate 1. januar 1891, men at innflytting fant sted i løpet av året 1891.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger-Lise Haga Aastad

Dette med innflytting høres logisk ut, men et nytt spørsmål er da: var området der Prof. Arentzgt. ligger et arbeiderstrøk, dvs. de boligene som ble bygget,hva slags hustyper var/er dette? Denne Aline Johanne var så vidt jeg forstår en helt vanlig arbeiderkvinne, uten midler til å "kjøpe" seg leilighet/husvære. Noen som vet hvordan dette fungerte. (Vet at dette spørsmålet egentlig passer best på under de ordinære debattsidene, men siden jeg nå først har kommet i gang her....) mvh I-Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Det ble bygd en rekke arbeiderboliger på Stølen på 1880-tallet og seinere. Husene i Professor Arentz gate er nok ganske små, og i hvert fall det ene ble bygget av en bygningsmann fra Nordhordland.Selv om husene var relativt små hadde de mange leieborere til tider. Området må vel i sin tid trygt kunne kalles arbeiderstrøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Prof. Arentsgt. er den første tverrgata på Meyermarka nord for Øvre Sandviksveg. Jo Gjerstad og Helge Stenseth har skrive om dette området i boka "Når våren viser sine tegn", utgjeve av "Eldre Mathismarksgutter forening" i 1988. I boka er det to kart. Det eine frå 1880 med innteikna reguleringsplan av 1877 og gatenamn. Men på dette tidspunkt var svært få av tomtene bebygde. Det andre kartet er frå 1907 - og då var heile "Meyermarken" stort sett ferdig utbygd. Det aller fleste husene er i to etasjer. Eg var i si tid mykje inne i eitt av dei. Der budde det fire familar med 1 1/2 lite rom + kjøken på kvar.Har du interesse av det og har ein fax, kan eg sende deg noko bakgrunnsmateriale om området. Elles fortel boka det meste om kva slags folk som budde i strøket og korleis dei levde. Mvh. BD.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger-Lise Haga Aastad

Takk for interessante opplysninger, og JA TAKK, jeg vil gjerne ha tilsendt bakgrunnsmateriale om området. Faksnummer er 63 86 36 79I tillegg skal jeg skaffe meg de nevnte bøkene.I-Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Prof. Arentz gt. er nevnt allerede i FT 1875 for Bergen (NB! Ikke under selve tellingen, men under tillegget for Rode/Gate).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger-Lise Haga Aastad

Litt skyting her og litt skyting der, hva betyr det i den store sammenhengen!Jeg har også tenkt å skyte, med kanon, og den er ladet med takksigelser.Takk til Bjørn Davidsen for fax, og til dere andre som har bidratt til opplysninger til det jeg for sikkert regner som min oldemors tilholdssted rundt 1894.I-Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.