Gå til innhold
Arkivverket

[#882] Ingeborg Marie Andersen fra Grytten


Gjest Else Reither
 Del

Recommended Posts

Gjest Else Reither

Jeg har en tid ettelyst opplysninger om min oldemor Ingborg Marie Andersen gjennom forumet for oss brukere, men ingen har kunnet hjelpe, derfor prøver jeg dere i stedet. Det jeg vet om Ingborg Marie er at hun er født i Isfjorden, sannsynligvis i 1861, selv om det i folketellingen for Bergen i 1890 står 1860. Hun bodde da i Munkebæksmuget 19 og forsørget seg ved "strygeforretning". 21. april 1894 giftet hun seg med skredder Mathias Andreas Andersen Reither, født i Syvde i 1860. De fikk 4 barn, og den eldste, Alfred, er min bestefar. Ingborg Marie døde 3. november 1938, Mathias i 1956.Jeg er interessert i opplysninger om Ingeborg Maries foreldre og søsken, men finner ikke noe som stemmer ved å søke i 1865-tellingene. Leste i et annet innlegg at fars navn er oppgitt ved vielse, og håper derfor dere kan finne frem til det for meg. På forhånd takk!Med vennlig hilsenElse Reither

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Du finner en Ingeborg Andersdatter (7 år) i FT1865 for Grytten. Alderen indikerer at hun var født i 1859. Du burde forfølge dette sporet ved å gå inn på fødsel i kirkeboka og dobbeltsjekke mot farens navn ved vielse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Reither

Takk for tipset! Jeg var forsåvidt klar over henne, men syntes alderen passet litt for dårlig, dessuten var "min" Ingeborg i hvert fall som voksen bare kalt Marie. Men etter hvert har jeg jo sett at folketellingsdataene har mange unøyaktigheter og feil, så jeg skal nå gå denne Ingeborg nærmere etter i sømmene og håper hun er den rette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Synøve Bringslid

Kyrkjebok for Nykirken i Bergen viser at Ingeborg Marie Andersen og Mathias Andreas Andersen Reither gifta seg 21.april 1894.Som far til bruda er oppført Anders Olsen Dale, gaardmand. Eg kan ikkje finne Anders Olsen i 1865-teljinga, men meiner å ha funne han i 1900-teljing som føderaadsmand i Grytten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Den Anders Olsen som finnes som føderådsmann i Grytten i 1900, finnes igjen i 1865 under Eid & Vold, (Hovde, nedre). (Identifisert vha. kona Kari Ellingsdatter). I husstanden finnes ingen datter Ingeborg, f.1859-60, bare to "voksne" sønner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Synøve Bringslid

For å komme vidare må ein få stadfesta mora sitt namn. Dette vil ein finne i kyrkjeboka då Ingeborg Marie vart døpt. Det er Statsarkivet i Trondheim som oppbevarer kyrkjebøkene for Møre og Romsdal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Reither

Endelig har jeg funnet Ingeborg Marie! Ved hjelp av opplysningene om navnet på faren, Anders Olsen Dahle, og opplysningen om hans fødtselsår (1822) i 1900-tellingen, gikk jeg etter å ha forkastet de Anders'er som fantes i Grytten i 1865 til søk på Anders i hele landet. Så var det "bare" å klikke seg frem til Møre og Romsdal, og ved å gå systematisk igjennom alle Anders Olsen'er i 40-årene fant jeg til slutt hele familien - med Ingeborg M. 5 år - i Stranden prestegjeld, på gården Gidskehaug. Anders var der leilending, så hvordan han siden ble føderådsmann på Dahle i Grytten er foreløpig et mysterium. Og stikk i strid med det som står i kirkeboken da Ingeborg Marie giftet seg, så er hun født på Stranda, og ikke i Grytten. Tusen takk for hjelpen jeg har fått, og som har gjort det mulig å finne frem til hvor oldemor var født, og hva tippoldeforeldrene min het!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Reither

Endelig har jeg funnet Ingeborg Marie! Ved hjelp av opplysningene om navnet på faren, Anders Olsen Dahle, og opplysningen om hans fødtselsår (1822) i 1900-tellingen, gikk jeg etter å ha forkastet de Anders'er som fantes i Grytten i 1865 til søk på Anders i hele landet. Så var det "bare" å klikke seg frem til Møre og Romsdal, og ved å gå systematisk igjennom alle Anders Olsen'er i 40-årene fant jeg til slutt hele familien - med Ingeborg M. 5 år - i Stranden prestegjeld, på gården Gidskehaug. Anders var der leilending, så hvordan han siden ble føderådsmann på Dahle i Grytten er foreløpig et mysterium. Og stikk i strid med det som står i kirkeboken da Ingeborg Marie giftet seg, så er hun født på Stranda, og ikke i Grytten. Tusen takk for hjelpen jeg har fått, og som har gjort det mulig å finne frem til hvor oldemor var født, og hva tippoldeforeldrene min het!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.