Gå til innhold
Arkivverket

[#887] Kirker og stand i "Vigde i Manger 1759-1815"


Gjest Anita Grøtte Edland
 Del

Recommended Posts

Gjest Anita Grøtte Edland

Hvilken/hvilke kirke® ble folk i Manger vigde i? Hvis det er flere alternativer, hvordan finner jeg ut hvilken kirke som er den aktuelle for "min" del?Og hva betyr det når min forfader Ole Olssøn fra Skrommestøe hadde som oppgitt stand "Dannemand" - var han dansk?Hilsen fra Anita!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Manger prestegjeld hadde i 1801 4 sokn: Bø, Manger, Sæbø og Herdla.Til Bø høyrde dei nordlegaste gardane på Radøy, samt dei nordlegaste i Øygarden.Til Herdla høyrde dei nordlegaste på Holsnøy og Askøy (Skråmestø er heilt nord på Askøy), samt dei sørlegaste i Øygarden.Manger sokn utgjorde stort sett midtre del av Radøy, medan dei sørlegaste gardane på Radøy høyrde til Sæbø.Som eg før har skrive i eit innlegg, var sokne- og seinare kommunegrensene i Nordhordland svært kompliserte fram til 1960-åra. Og dei skifte óg fleire gonger. Når ein leitar i DA, er det luraste å sjå etter i ei høveleg telling om korleis sokna var delte inn og kva gardar som høyrde til dei ymse sokna i den tida ein arbeidar med. Eller spørgje seg fram gjennom eit debattforum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

En Dannemand var fra først av en "rettskaffen og troverdig mann", som regel brukt i juridiske sammenhenger. Etterhvert ble nok betydningen utvannet, og blir enkelte steder brukt om de fleste menn. Men den er nok hele tiden positivt ladet, sli at jeg vil tro presten mente Ole Olsen fra Skråmestø var en skikkelig mann.Tilsvarende finner vi enkelte ganger "Dannekvinner" omtalt. Spekteret av betegnelser på kvinner er større enn for menn: pige er ugift kvinne av folket, jomfru er ugift kvinne fra borgerskapet/lavere embetsverk, frøken er derimot en ugift kvinne av høy byrd. Motsatt var et "Kvinnemenneske" som giftet seg sosialt belastet, og rimeligvis en som hadde fått barn utenfor ekteskap. Enda tydeligere var det om hun var "Mere".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.