Gå til innhold
Arkivverket

[#892] Kirkebok fra Grønland Menighet


Gjest Inger-Lise Haga Aastad
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger-Lise Haga Aastad

Vi som bruker digitarkivet er bortskjemte av alle de dyktige ildsjelene om legger inn det ene registeret etter det andre til vårt bruk. Men mye vil ha mer! Kirkebok for Grønlands Menighet, ligger den til "utgivelse" i nær fremtid?Og for nysgjerrighets skyld. Hvordan legges dette registreringsarbeidet opp? Jeg tenker på rekkefølge etc.Ihvertfall - honnør for et fantastisk tilbud!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Digitalarkivet har to registreringsenheter, en i Stavanger og en på Voss. Samlet representerer de rundt 7 årsverk.Det neste året vil disse to enhetene arbeide med registrering av emigrantprotokollene for Kristiania og Trondheim. Når dette arbeidet blir fullført neste sommer kan vi se på nye oppgaver. Diskusjonen om hvilke oppgaver det vil være må vi ta i løpet av det kommende året. Kirkebøkene er en av de aktuelle oppgavene. Det er imidlertid en omfattende oppgave å gjøre ferdig registre til alle kirkebøkene i Norge. Vi antar at det vil ta 300 årsverk å edb-registrere kirkebøkene før 1900. Deler vi 300 på de tilgjengelige 7 årsverkene, ser man at dette vil måtte ta tid, om vi ikke får tilført nye ressurser, eller finner samarbeidspartnere.Skal vi sette opp rekkefølgen på registreringsobjektene vil vi måtte ta flere hensyn, blant annet vanskelighetsgraden i arbeidet, og etterspørselen etter materialet.Konklusjonen er at jeg ikke kan love at det kommer noe register til Grønlands menighet med det aller første, men jeg ser nok for meg at Oslo's kirkebøker ville være høyt oppe på en prioriteringsliste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
  • 2 år senere...
Gjest Randi Overgaard

Har været på site om riksarkivet vedr. mikrokort. Skal finde korrekt menighed i Oslo (Kristiania). Læser om Grønland menighet etc - og hvilke gader der hører til. Sidder med turistkort over Oslo og kæmper med at finde gader og tænke mig til grænser for menighed. Beslutter at finde kirkesider på nettet, og finder http://www.kirken.oslo.no/index.cgi - og hurra her kan jeg finde 'min' menighed ved at skrive gatenavn: Sørligata og dermed finde ud af at den er delt i 3 og at jeg skal til Kampen menighet. Foreløbig har jeg forsøgt at skrive til kirkekontoret. Jeg skal bare have 1 opslag på 1 fødsel i 1889. Kunne jeg have gjort noget enklere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Selv om jeg riktignok bor i den samme Sørligata, vet jeg ikke om du kunne ha gjort noe enklere, annet enn at kirkekontoret neppe vil hjelpe deg men isteden henvise deg til kirkeboken i Statsarkivet i Oslo eller til Riksarkivets mikrokortsamling. Det er kun de høyeste numrene av Sørligata som sognet til Kampen. Hilsen Tore.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.