Gå til innhold
Arkivverket

[#894] Registrering av kirkebøker for Manger og Herdla


Gjest Solfrid Vestaberg Ormøy
 Del

Recommended Posts

Gjest Solfrid Vestaberg Ormøy

Jeg har registrert med glede at gifte og begravde i Manger er lagt ut her. Jeg har mye slekt i Herdla, men er dessverre lite kjent i de områdene. Jeg har også registrert at gårdene i Herdla ligger under Manger i 1865 tellingen, men når ble Manger og Herdla "delt"? Hvor langt tilbake må jeg når jeg skal låne kirkebøker for bare Herdla? Hvem er det som registrerer kirkebøkene for Manger? Vil det bli lagt ut en oversikt over fødde i Manger også? Er det noen som også registrerer det samme, men i nyere dato? Selv driver jeg å registrerer fødte, gifte og begravde fra Herdla, men er bare kommet til 1840, håper jeg ikke gjør "dobbelt" arbeid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Elna F. Luker, Salt Lake City, har gjennom et par ti-år samlet stoff blant annet om Herdla og Manger, og hun gav for noen år siden fem bind til Statsarkivet i Bergen, ordnet gard for gard.Bente Kopperdal holder på med å registrere døpte i Manger fra 1759 og oppover, men det er mange å ta av, slik at det nok vil ta sin tid å komme opp til 1840-årene. Hun registrerer alle døpte i kirkeboken, alle sokn. Det er vanskelig å love når dette materialet blir lagt ut i DA, men jeg kan tenke meg at det i hvert fall blir lagt ut noe i løpet av dette året.Det arbeides med bygdebok for Manger, og i samband med det arbeidet registreres de nyere kirkebøkene.Herdla gikk ut fra Manger ca. 1870, og det finnes kirkebøker for Herdla fra samme tidspunkt. (Se Riksarkivets oversikt over kirkebøker på mikrofilm.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Herdla ble etablert som eget prestegjeld 1. oktober 1869, og i forbindelse med utskillingen ble det laget en utskrift av Manger kirkebøker som skulle dekke Herdla i årene 1855-1869. Denne avskriften er registrert som kirkebok A 1 for Herdla, mens A 2, som tar til 1, oktober 1869 er den første virkelige kirkeboken for prestegjeldet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Spørsmålet har vært stilt mange ganger. Jeg er ikke den rette til å svare, men jeg vil tro det vil gå to-tre år til før første bind går i retten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.