Gå til innhold
Arkivverket

[#902] Losoldermann i Vestfold, ca. 1780


Gjest Carl Müller
 Del

Recommended Posts

Gjest Carl Müller

Salomon Jonsen (1734-1822) var "kongelig lods" og losoldermann i Slagen/Nøtterøy i Vestfold rundt 1780. FT 1801, kirkebøker og bygdebøker dokumenterer hans 3 ekteskap og 10 barn godt. Men ingen oppgir hvor eller nøyaktig når han er født/døpt eller hvor han kom fra. Vet dere om det finnes noen kilder som omhandler losvesenet? Jeg vil tro at han som offentlig tjenestemann i rel. høy stilling er utnevnt, noe som vel har skjedd skriftlig og kanskje bør være arkivert? I så fall kunne det tenkes å fremkomme opplysninger som kunne være en ledetråd. Er det noen som kan lede meg på riktig spor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Dersom Salomon jensen hadde vært losoldermann innen vårt distrikt, ville vi gått til arkivet etter losoldermannen, der det finnes losruller, med en del opplysninger om hver enkelt los/losoldermann. Jeg har ikke god nok oversikt over materialet i Statsarkivet i Kongsberg (evt. i Oslo) til å si om det der er bevart tilsvarende arkiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.