Gå til innhold
Arkivverket

[#903] Døypte i Bergen 1668-1815


Gjest Solfrid Vestaberg Ormøy
 Del

Recommended Posts

Gjest Solfrid Vestaberg Ormøy

Jeg finner under døypte i Bergen en Lars Erichsen fødd 06 des 1792, hvor far er oppført som Niels Larsen Børge og mor Anna Regine Spohn. Hvis faren heter Niels Larsen Børge, hvorfor blir sønnen her da kalt Lars Erichsen? I 1801 folketellingen så står både far og sønn oppført som Erichsen. Jeg har prøvd å finne Niels Larsen Børge sine foreldre, men jeg vet ikke helt hva jeg skal lete etter. Var det vanlig i 1767 at barna tok fars fornavn som etternavn i Bergen eller tok de farens etternavn da også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Den storre forvirringen rundt navn i Bergen synes å ha vært i tiårene like før 1800. Spesielt gifte kvinner kan da opptre med tre-fire forskjellige farsnavn/etternavn i løpet av noen får år - farens fornavn som patronym, farens patronym, mannens patronym eller mannens etternavn.Jeg ville tro det var mindre kaos på dette feltet i 1760-årene.Undersøkelseskommisjonens rulle fra 1803-1805 for Bergen gir fødested for ca. 7500 menn i Bergen. Jeg ville ha lett etter Niels Larsen/Erichsen der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.