Gå til innhold
Arkivverket

[#918] Snike seg unna folketellinger?


Gjest Inger-Lise Haga Aastad
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger-Lise Haga Aastad

Går det an å "stå over" en folketelling? I tilfelle hvordan?Spørsmålet bygger på personer jeg finner i kirkebøker (fødsel, dåp etc.) ved ulike årstall, men som i påbyggende folketelling er "søkk vekk"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Ingen kilde fortjener absolutt tillit. Det er ikke rimelig å regne med at noen folketelling er hundre prosent dekkende - selv i vår tid. I historisk tid har myndighetene hatt langt dårligere utgangspunkt. Er 97-98% med må en telling regnes som meget god. Jeg har selv sett på biter av 1801-tellingen. I Bergen ble det satt kontroll på listene da Undersøkelseskommisjonen ble satt ned i 1803. De fant langt mer enn hundre menn (mest sjøfolk) som manglet i 1801-listene. I Førde prestegjeld har jeg forsøkt å finne innflyttere fra Jølster, og en forbausende høy prosentandel av disse, som var der i 1800 og 1802, mangler. I 1875-tellingen har jeg sett på de personene som var midlertidig hjemme (mest tjenere) under tellingen, en høy prosentandel av disse finner jeg uteglemt på det stedet der de hadde fast bosted.Det vil selvsagt være de delene av befolkningen som er mest mobile, og som har svakest bånd til den bofaste befolkningen, som lettest faller ut ved en folketelling.Så har man alle dem som ikke ønsker å havne i myndighetenes lister (senest demonstrert ved folketellingen i 1980). I 1660-manntallene står det enkelte steder at husbonden nektet å gi opplysninger. Han mente vel at formålet var militært, og så liten grunn til å opplyse om navn og alder på sine sønner.Og så har vi å gjøre med tellernes unøyaktigheter, min tipp-oldefars søster Johanne er i 1801-tellingen blitt til gutten Johannes. Andre har fått sine navn endret til det ukjennelige. Da kan personene være med, men vi vil ha store problemer med å finne dem igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Bare en utfyllende kommentar til anmerkningen om tellernes unøyaktigheter: Jeg har sett i FT1801 at navnene på mor og eldste barn (datter) i en familie var byttet om. Det resulterte i ganske mye bortkastet tid i forgjeves leting innen jeg skjønte hvordan det hang sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.