Gå til innhold
Arkivverket

[#928] Domsakter


Gjest Lars Løkkebø
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars Løkkebø

HeiJeg ser dere har lagt ut domsakter blant annet for Sunnfjord. I registeret finner jeg flere personer fra Løkebø og Løkkebø i Sunnfjord.Det henvises til noen pakker.Hva slags informasjon kan jeg finne hvis jeg går videre til disse pakkene og hvor finner jeg dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Futen hadde ansvaret for å fullbyrde dommer i straffesaker. Han fikk derfor oversendt fullstendig utskrift av dommen fra domstolen, og normalt alle dommer som gjelder samme person, også tidligere. Når straffen var fullbyrdet gjorde futen påtegning i domsakten, og arkiverte papirene - inntil den straffede hadde forgåtts eg på nytt, og de gamle domsaktene ble plukket fram for oppkobling mot den nye saken. I tillegg til selve utskriftene av dommene og påtegningene om sonet straff, vil det også ligge korrespondanse her.Jeg mener at domsaktene er en svært nyttig kilde, fordi vi her får en samlet oversikt over den straffedes meritter, og vi slipper å leite i de ulike domstolenes arkiver.De pakkenumrene det er vist til er futearkivets pakkenumre: i dette tilfellet arkivet til futen i Sunnfjord og Nordfjord, og materialet ligger fysisk i Statsarkivet i Bergen.Databasen som nå er lagt ut ble laget av oss som et rent hjelpemiddel for at vi raskere skulle kunne finne fram til rett domsakt, og fordi vi ville ha en fullstendig oversikt over hva som var bevart av domsakter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.