Gå til innhold
Arkivverket

[#937] Arv for uektefødt + Sorenskriverarkiv


Gjest Kristian Hunskaar
 Del

Recommended Posts

Gjest Kristian Hunskaar

Har nylig funnet at min tippoldefar ble født utenfor ekteskap i 1842, og har et par spørsmål:1) Hvilken rett på arv hadde han etter foreldrene. Hva vil det stå i et eventuelt skifte?Moren var enke på det tidspunktet min tippoldefar ble født. Noen år etter giftet hun seg på nytt, og vielsen har presten notert "Attester fra Sorenskriveren dat. 12/1-1849".2) Hvilke opplysninger ga Sorenskriveren her (antar det gjelder hennes tidligere ekteskap), og hvor finner jeg Sorenskriverens arkiv? SA?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Uektefødt barn tok fram til 1916 arv etter mor. Etter far arvet uekte barn bare dersom det var "lyst i kull og kjønn", og det skjedde ytterst sjelden. Barneloven far 1915 (i kraft fra 1917) gav uektefødt barn arverett etter far, dersom farskap (og ikke bare bidragsplikt) var fastslått.Jeg regner med at sorenskriveren gav attest for at skifet var holdt etter første ektefelle, slik at vilkåret for nytt ekteskap var til stede. En slik attest vil man kunne spor av i sorenskriverarkivet, i dødfallsprotokollen, eller i skifterettens journal.Sorenskriverarkivene er stort sett avlevert til statsarkivene opp til ca. 1970.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.