Gå til innhold
Arkivverket

[#942] Andrew Haraset og Anna J.Sletvold,Romedal


Gjest Bjarne Paul Nerby
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjarne Paul Nerby

Jeg leter etter etterkommere etter disse.Andrew tilhørte trolig Haraset-slekten i Romedal(som jeg stammer fra) og han var gift med Anna J.Sletvold.Disse bodde i ND,USA,men siden Andrew trolig ikke var født"Andrew" og trolig var født i 1859,er han vanskelig å "finne".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfinn Småli

Jeg vet ikke noe om etterkommerne, men vil bare nevne at Andrew later til å være identisk med Andrias Monss., f. 1859, sønn av Mons Kristenssen og Anne Olsd. fra husmannsplassen Haraseteje under gården Haraset i Romedal, Hedmark. Andrias hadde fire søsken; Mons, Kristen, Mari og Oline.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjarne Paul Nerby

Takk for raskt innlegg.Ja,du peker på den såkalte "Monsstuen" under Haraset.Det kan være riktig.Jeg har forsket mye på Haraset-slekten og har en viss oversikt over de ulike grenene,samt Nerby-slekten(e),(også den fra Vardal),men Andrew H.er foreløpig en gåte.Ditt tips er allerede gitt til mine medhjelpere i Vallset.Vet noen hva referansene i Emigrasjonslistene betyr? F-eks.:"Idnr","Bok 19B" og "Annet" med eksempelvis "2041" som nummer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Slik jeg leser emigrantprotokollene er "Idnr." en nummerering av "reisegrupper": Det kan være en enkelt person; da er "Idnr." unikt for denne ene personen. Hvis flere reiser sammen i en gruppe blir det "Idnr.A", Idnr.B", "Idnr.C osv.Bok 19B (f.eks.) mener jeg er "ID" (løpenr.) på den fysiske emigrantprotokollen som ble ført.Tallet under "Annet" mener jeg er den løpende nummereringen av emigranter for det aktuelle året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjarne Paul Nerby

Ja,takk skal du ha.Grunnen til at jeg spør er om eksempelvis de fysiske protokollene kan inneholde andre data enn de som er digitalisert,f eks.eksakt fødselsdato.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.