Gå til innhold
Arkivverket

[#943] Regine Pedersen fra Vardal;gift i Langseund med Re


Gjest Bjarne Paul Nerby
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjarne Paul Nerby

Regine Pedersen som jeg har god dokumentasjon på,født i Vardal (Vardal ved Gjøvik,da: Christians Amt)meldte flytting til Brevig i oktober 1875(henens bror,Simen, hadde da allerede flyttet dit) og hun gifter seg noe senere med Reier Olsen Grønvold i Langesund/Stathelle.Hun er datter av Peder(Per)og Agnetehe Simensen som etterlot seg en stor slekt.Mange av disse kalte seg Nerby(etter Nerby Gård ved Gjøvik).Regine forsvinner "sporløst" etter at hun gifter seg.Jeg (vi) har lett forgjeves etter henne lenge.Heller ikke Reier Olsen Grønvold har jeg funnet spor etter hverken der,i Holden (Holda,Holla etc ved Nome) eller i Halden (i tilfelle skrivefeil)da: Fredrikshald.Kan noen hjelpe?Til gjengjeld har jeg god oversikt over bl a Vardal,dersom noen trenger hjelp der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

I FT 1865 finner jeg ingen Reier Olsen i Holden, men derimot finner en (8 år gml) i Solum som er nabosognet. Er det den riktige Reier Olsen?Det synes heller ikke som om det finnes noen gård i Holden/Hollen i 1865 som heter Grønvold.Kan det tenkes at Regine Pedersen og Reier Olsen emigrerte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Ja, jeg kommer igjen! Faktisk har jeg en slektslinje tilbake til Vardal, så jeg lurte på om du kunne bidra med et par opplysninger. Min tipp-tipp-oldemor, Marthe Christensdatter, ble født i Vardal i 1820. Hun var datter til Christen Hansen Dalborgen. Broren, Peder Christensen, (f.1824) drev gården Furuseth endel år fra ca. 1855. Han var gift med Marthe Marie Magnusdatter (f.1821 i Skjeberg). (Begge døde etter 1900). Marthe kom Vardal sammen med foreldrene (Magnus Magnussen og Gunhild Thordatter) i 1833. Jeg har ikke klart å finne ut når foreldrene døde. Kan du hjelpe der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjarne Paul Nerby

Se på det andre dedattforumet;Benjamin Olsen.Er som raskest innom kontoret.Skal svare senere.Reiser utenlands noen dager.Svar i slutten av neste uke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjarne Paul Nerby

A: Regine Pedersen og Reier Andreas Olsen ....vold(?) Her har jeg sett nærmere på mine egne data.De er som følger:i) Regine Pedersen(-datter) er født 12.sept.1850 i Vardal.Melder flytting til Jarlsberg 20.april 1875.Konfirmert 1.okt.1865.ii)I kirkebok for Bamble nr.45 finner vi:14.12.1875:viet til Reier Andreas Olsen G(?)...vold(?)(tolket som Grønvold,men kan være helt feil),f.i "Holden"(?) 9.5.1847;konf.5.10.1862.Far: Edvind(?)(Edvard).....Grønvold(?)Deretter "forsvinner" de.B:Vardal er litt problematisk for tida, da min egen PC er nede og jeg er på en lånt en. Men dette er foreløpig resultatet:(det er mere der,men jeg må opp på en større PC igjen.Tar enda noen uker)Peder Christensen og Marte Maria Magnusdtr. får et barn,Gunild; 08.01.1855(04.02.1855).Faddere:Ole Bjørnsveen,K.Andreas & Oline Ibidem og Jens Pedersen Lillengen.De får også et barn,Agnete 07.12.1859(26.12.1859).Faddere:Hans Urterset,Andreas Bjørnsveen,Oline&Johannes Bjørnsveen og Oline C.Bytangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnhild Brænd

Anders Olsen Grønvold, Kjøpmann, f. 1848 i Solum prestegjeld og kone Regine Grønvold f. 1856 i Vardal bodde på Stathelle i 1875, ifølge folketellinga det året. De er ikke å finne der ved FT 1885. Jeg tok en titt på kirkeboka for Bamble ved vielsen til disse to. Far til Reier Andreas er oppgitt å være Ole Gundersen Grønvold. Forlover var Nicolai Nilsen Grønvold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Maren Grønvold, f. 1855 i Holla, er oppført i FT-1900 på Grønvold i Holla. Grønvold er bruksnr. 4 på gnr. 47, Hvalen. På gården er også enken Andrea Reidarsdatter oppført (f. 1827, Skien). Hun bor midlertidig i Skien og understøttes av sin sønn.I 1865 på Hvala, Holla, finner vi Ole Gundersen, 48 år (f. Holla), og kona Andrea Reiersdatter, 36 år (f. Skien), med sønnen Gunder Martinius, 7 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjarne Paul Nerby

Ja,dette var interessant.Takk skal dere begge ha så langt.Regine,f.1850 i Vardal,er siste barn av 10 i en omfattende slektsgransking som har pågått i flere år både i USA og her i Norge.I dette arbeidet er alle tilgjengelige kilder brukt;også annonser i dagsaviser,bl a VG.Som et resultat av alt dette er stoe deler av slekten funnet,selv om vi hadde ca. null da jeg fikk henvendelse om dette for noen år siden. (De kalte seg Nerby,derfor ble jeg kontaktet;det viste seg under arbeidet at det ikke var slekt,men jeg har lovet å fullføre arbeidet,som nok fører til at 100-150 mennesker(røtter fra Vardal) skal på slektsstvne).Var det mulig å si noe om Regine og Anders fikk barn?Kan de ha flyttet til Skien senere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjarne Paul Nerby

Ja,jeg kommer tilbake nok en gang på Anders og Regine Grønvold.Det jeg heller ikke klarer å finne ut av er HVILKEN kirkebok jeg skal lete i for ¨finne deres døsdsfall,dersom de fremdeles bor på samme sted? Og hadde Skien på dette tidspunkt egen kirkebok? Eller var det også der flere prestegjeld?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Det er dette med slektsgranskning som fortsatt er så spennende ,- det ved å måtte lete etter personer og ikke bare spørre PC'en. Ta kontakt med lokale aktører gjennom DIS, eller ta kontakt med biblioteker som ikke bare kan låne deg filmer av kirkebøker, men kan også fortelle deg om hvor mange kirker det er i de respektive kirkesogn. Da kan du i fred og ro sette deg ned å lete etter de personer du er på jakt etter.Jeg har lignende problemer på Modum , hvor det var 3 kirker i sognet og da man ikke er kjent i området,ble det mange timer før jeg kom til bunns i ettersøkningen.Lykke til videre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnhild Brænd

I årboka "Telemark historie" 1981 er det en artikkel om bygdedikter og landhandler Ole M. Grønvold (1818-1899) fra Helgja i Telemark. Han og kona Andrea hadde to barn: Gunder Martinius som ble grosserer i Skien og et barn som emigrerte til USA. Kildehenvisning: S. Ytterbøe: Holla. Bind 1. Side 644ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjarne Paul Nerby

Takk for ditt siste innlegg.Det er avgjørende info du (og andre )kommer med.Dette ser korrekt ut. Forøvrig har jeg etablert kontakt med Grenland Ættehistorielag og håper de kan hjelpe også.Jeg har forlengst lett i emigrasjonslistene, men har ikke greid å finne de der.Men jeg skal søke igjen.Dette er forøvrig den enkeltsaken jeg de site årene har brukt mest tid på,da det til tider har vært "vanskelig" å følge Regine.Jeg har også et par spørsmål til:Hva heter egentlig Reier Andreas Olsen Grønvolds mor?Var det Andrea Reidarsdatter eller REIERSDTR.?Som du kan se ovenfor,er hun trolig født i Skien. Og hadde han noen søsken? Søk i flere av kirkebøkene i området avslører både Reiersen,Grønvold og Gundersen som familienavn.Nårjeg søker bruker jeg å sjekke alle tre,da Regine og Reier faktisk kan ha fått barn som har kalt seg Reiersen.Men jeg tror nok at de brukte Grønvold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.