Gå til innhold
Arkivverket

[#951] Gjestgiveri-bevilgninger


Gjest Per Helge Seglsten
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Helge Seglsten

Da borgerskapsprivilegiene for handel i Nord-Norge ble oppløst, ble det, fra 1769-årene hvis jeg ikke husker feil, gitt en rekke bevilgninger på å drive gjestgiveri/handelsvirksomhet i Nord-Norge. Finnes disse bevilgningene bevart, og i tilfelle hvor? Hvilke opplysninger inneholder slike bevilgninger?Per Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Vi finner nok gjestgiverbevillinger også før 1769, og da gjerne gitt fra sentrale myndigheter. Men det var stiftamtmann/amtmann/fut som hadde tilsynsansvar, og det er hos amtmannen jeg ville lete etter gjestgiverbevillinger sent på 1700-tallet. Fra 1866 skulle futene føre protokoller over handelsbrev m.m., og da er det der jeg ville prøve å lokalisere gjestgiverne også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frode Ulvund

For 1800-talet kan ein også prøve Riksarkivet. Oversikt over gjestgjevarar (og om eg hugser rett også med bevillingen) finn ein i Revisjonsdepartementet. 1. revisjonskontor. Kontribusjonsrekneskap. Be om pakkene for det fogderiet du er interessert i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.