Gå til innhold
Arkivverket

[#953] USA-retur


Gjest Per Helge Seglsten
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Helge Seglsten

Jeg er på jakt etter en Simen Thorsteinsen/Thompson (skiftet navn i USA, og beholdt det) f. 1863 fra Øyer, som utvandret til USA like før århundreskiftet, men som på grunn av sykdom returnerte til Norge mellom 1904 og 1907. Kommer slike returer med i emigrantlistene, finnes det egne immigrantlister, eller er det andre steder å lete?Per Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Det er få kilder som går på tilbakevandring. Krigskommissariatene førte årlige ruller, og har ofte tatt med tilbakeflyttede som kunne være aktuelle for militær tjeneste (de tilbakevendte hadde en frist på å forlate landet igjen før de eventuelt skulle rulleføres på ny).Folketellingen 1910 (som jeg ikke har brukt) skal etter sigende ha opplysninger om tilbakevendte, og også en del av de senere folketellingene har opplysninger om hjemvendte. For noen år siden var det et forskningsprosjekt på hjemvendte emigranter ved UiO, men jeg har ikke sett rapporten som kom ut av det prosjektet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.