Gå til innhold
Arkivverket

[#959] Andrew Haraset


Gjest Bjarne Paul Nerby
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjarne Paul Nerby

Jeg har lett etter og funnet "Andrew Haraset" i emigrasjonspapirene på bl a "Angelo" 07.06.1901 fra Oslo.Han oppgir å være 41 år,dvs.født i 1859.Men siden det ikke født noen "Andrew" i Haraset-familien,som man vet om,har han nok "konvertert" fra f.eks.Anders.Spørsmålet er:hvilke mulighter er det i kildematerialet for å finne hans egentlige fødseslsdato? Evt. hans egentlige navn? Han har nok første gang emigrert noe før,trolig i 1893 evt 1892.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfinn Småli

Det er ikke usannsynlig at Andrew kan være Andrias Monssen fra Haraseteie i Romedal, Hedmark. I folketellingen fra 1865 er han oppgitt å være 7 år. Tar jeg ikke feil, ble tellingen foretatt i 1866 og alder oppgitt til den oppnådde dette år. Sådan skulle det høve godt at han var født 1859. Fødselsdato har jeg dessverre ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjarne Paul Nerby

Ja,det er mulig det er ham.Han er registret som en potensiell kandidat.Jeg har mye data på ham,men pussig nok er det vanskelig å finne hans rette fødselsdato.Trolig fordi han endret navn til "Andrew".Men jeg har kontaktet kirken i uSA hvor han er begravet og håper de kan hjelpe meg.Takk for tipset.Jeg hadde oversett ham,men registrerte forrige tips.Hvis det er ham (etterkommer etter "Mons Klokker") er han ikke en "ekte" Haraset'er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfinn Småli

Du har rett i at han ikke var en ekte Haraset, men det var dessverre slik at husmannsønner som dro ut i verden, ofte tok gårdsnavnet der de kom fra.De følte nok at det ga høgere status. Jeg har sjøl en slik "juksemaker" blant mine forfedre. Lykke til videre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.