Gå til innhold
Arkivverket

[#962] Overskrifter for matrikkelen 1723


Gjest Sissil Bruun Sørensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Yngve Nedrebø

Jeg skal forsøke å gjengi overskriftene, her på grunnlag av matrikkelutkastet 1723 (det ble aldri noe mer) for Jondal:No Gaardenes nafne Opsidernes Nafne Taxt efter gamel Matricul Gamel leilendingsskat Reduseret til hart Korn ny Matricul Odelsskat Leeding Vunden Tabt Toldene Aarling ansat Tiende, Rug in natura/i penge, Hafre in natura/ i penge, Smaaetienden Summa penge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 år senere...
Gjest Anne Lise Hovdal

Synd jeg ikke fant dette for 14 dager siden, for da kunne jeg ha spart meg å lage nytt emne om dette. Jeg har feiltolket til antatt tiende som trodde var mer naturlig en ansatt tiende. Hvorfor står det ansatt tiende og ikke antatt tiende? Jeg kan ikke se at smaatiende er nevnt i matrikkelen for Helgeland, og de hadde kanskje ikke det der?Her har jeg vel også forklaringen på at det er to føringer under hver kornsort ost i ansatt årlig tiende: For eksempel i Myklebostad i Nesna så er Lars Povelsen ført med 14 ett eller annet som jeg trodde var skilling, og så er da pengeverdien regnet om til 37 og 1/3. Hva vil in natura si her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Bøndene kunne gjøre opp for skatter, avgifter og landskyld ved å levere varer = in natura, eller ved å betale med penger for tilsvarende verdi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Ja jeg hadde også lest at bøndene betalte i form av fisk, korn, smør osv., og fikk ikke helt føringen i skjemaet på matrikkelen 1723 for Helgeland til å stemme med dette. Egentlig syns jeg det er merkelig at ikke fisk er nevnt i matrikkelen for Helgeland, for fisk var da ganske viktig for alle nordlendinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

En rubrikk i skjemaet for matrikkelen 1723 er tolding. Hva var det bøndene på den tiden betalte toll av, og hvem betalte de det til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.