Gå til innhold
Arkivverket

[#963] Skiftenedtegnelser i Strandvik 1600-1602


Gjest Per Helge Seglsten
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Helge Seglsten

Det er ikke tvil om at dette er viktig og interessant kildemateriale. Men jeg tror ikke dette forsøket er noen særlig hensiktsmessig måte å presentere kilden på. Billedfilene er fanske tunge, og tar tid å få fram på skjermen. I tillegg er det litt av en jobb å tyde teksten,selv om dette jo virker å være skjønnskrift av beste sort. Det blir selvfølgelig bedre når det kommer en transkribasjon av teksten på bildene. Men både i forhold til tilgjengeliggjøring og nytteverdi vil det bare være halvvegs i forhold til en søkbar versjon av skiftene. Et eksempel på hvordan det kan gjøres, er det store skiftematerialet DIS-Salten har skrevet av og gjort søkbart. Det er mange som kan skrive under på at arbeidet er vel verd innsatsen. Det tror jeg vil gjelde for Digitalarkivet også.Per Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anette Skogseth Clausen

Det er beklagelig at det tar tid å laste bildene, men her ble en avveiing tatt mellom kvalitet og størrelse på filen. Vi valgte en relativ god kvalitet selvom det betydde en større fil. God billedkvalitet er spesielt viktig når en ikke har en transkipsjon. Skulle dette være et stort problem for flere brukere, kan vi vurdere å foreta noen endringer når transkripsjonen foreligger.Ettersom vi vet at en transkripsjon er på vei, lot vi være å lage søkefunksjoner da dette ville bety at vi transkriberte en del av teksten selv, altså unødvendig dobbeltarbeid. Så snart en transkripsjon er på plass er det ingenting i veien for at sentral informasjon blir puttet i en søkbar database.Denne måten å publisere kilder på gjør at en kan få lagt ut mange kilder på kort tid og med stor arbeidsbesparelse. Svært gunstig i situasjoner hvor alle ønsker å få tilgjengeliggjort "sine" kilder via internett. Dette vil blant annet være til hjelp for brukere som ikke har anledning til å besøke arkivene så ofte (eller i det hele tatt?), og hvor mikrofilmer ikke er et alternativ. Disse kan lete selv i kildene via nettet.Enda bedre blir det selvsagt hvis sentrale stikkord som navn, steder, og årstall er hentet ut fra disse kildene og lagt i en søkbar database som gjør at en bruker kan søke seg fram til de sidene han/hun bør se i. På den måten forenkles bruken av billedfilene enda et hakk.Digitalarkivet vil fortsette med sine søkbare databaser, men for at mange skal få noe, samt for kilder en gjerne ikke ville ha tatt seg tid til å registrere, kan digitale bilder på internett bli et alternativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Søreide

Dette er et bra initiativ! For "utålmodige" slektsgranskere kan denne fremgangsmåten gi raskere tilgang til nye kilder. Man burde imidlertid begynne med å legge ut nyere kilder som f.eks. kirkebøker(jmf. pågående debatt i debattforumet). På denne måten vil det utlagte materialet få en større nytteverdi for folk flest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Dersom det er slik å forstå at informasjon som personnavn, geografiske navn og årstall blirgjort søkbare, med henvisning til bilde+transkribert kilde, trekker jeg innvendingene mine. Det burde tilfredstille de fleste, så vidt jeg kan se.Per Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.