Gå til innhold
Arkivverket

[#966] Døde i Bergen


Gjest Solfrid Vestaberg Ormøy
 Del

Recommended Posts

Gjest Solfrid Vestaberg Ormøy

Jeg har i mange år lett etter min bestefars bror som man har trodd emigrerte. Men i søk nå over døde i Bergen så finner jeg følgende person : Jakobsen Johannes Andreas Welhavensgt. 49 a Jun 26 1967. Har dere mulighet til å finne ut når ovennevnte person kan være fødd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid Vestaberg Ormøy

Takk Yngve for kjapt svar, dessverre så er "min mann" født 05.10.1898, så dette var nok heller ikke den jeg lette etter. :-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Solfrid Vestaberg Ormøy

Jeg har funnet noen flere i "døde i Bergen" som jeg lurte på om dere hadde anledning til å sjekke når de ble født. En Johannes Andreas Pedersen, N. Klevesmug 1 døde 18 jan 1963, samt Johannes A. Johnsen, Lepsøy døde 24 okt 1967.Et siste spørsmål. Samme Johannes Andreas står oppført med etternavn Jakobsen ved sin dåp, men ved konfirmasjon har han tatt fars fornavn og heter dermed Petersen til etternavn. Hvor vanlig var det at de bare skiftet etternavn på denne måten? Og vil det i denne sammenhengen være naturlig å tro at han etter sin konfirmasjon har beholdt etternavnet Petersen? Eller blir dette ren spekulasjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Johannes Andreas Pedersen var født 5. oktober 1898, og døde som forhenværende skipsfører 18. januar 1963.Johannes A. Johnsen var født 21. movember 1887, og døde 24. oktober 1967.Valgfriheten for etternavn/farsnavn/familienavn var stor like til navneloven kom i 1923 og "låste" valget. Etter det skal man i prinsippet ha vært nødt til å søke om å endre familienavn, før det var det egentlig smak og behag (med noen få unntak).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid Vestaberg Ormøy

Hjertelig takk igjen Yngve. Jeg tror jeg endelig har løst gåten om Johannes Andreas Pedersen. Den Johannes jeg har lett etter var født 05 okt 1898 så dette må vel være samme person? Står det noe om skifte eller om han var gift? Eller er det opplysninger som ikke er lov å gi ut? Det skulle vært så gøy å finne ut om hans etterslekt da dette er en meget nær slektning av min mors familie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid Vestaberg Ormøy

Jeg har lett litt rundt Johannes Andreas Pedersen som dør i 1963 i Bergen og funnet en eventuell ektefelle. Birgitte Sofie Pedersen står oppført på samme gateadresse som Johannes Andreas Pedersen, hun dør 29 jul 1964, N. Klevesmug 1 har du fødselsdato på henne og eventuelt et pikenavn? Jeg håper og tror at Birgitte er hans kone.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Johannes Andreas Pedersen, forhenværende skipsfører i BNR, død 18. januar 1963, var gift med Bergitte Sofie, født Tvedt, født i Manger 28. januar 1907. Dødsfallsprotokollen oppgir som arvinger tre sønner og en datter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.