Gå til innhold
Arkivverket

[#969] Arkivdata fra skoleverket.


Gjest Stein Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Stein Johannessen

Min oldefar Paul Gunnarsen/Gundersen er født på Ring gård, Inderøy (NordTrlag) i 1869. Hvor kan jeg eventuelt finne noe om hans skoletid. Karakterer, læreruttalselser osv. ?OG hvilken informasjon vil jeg kunne finne her ?MVH Stein Johannessen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Skolearkivene er kommunale i den aktuelle tiden. Det hender at det er kommet inn karakterprotokoller i enkelte prestearkiv, men regelen er at det skal være å finne i kommunale arkiv.De skoleprotokollene jeg har sett varierer nok en god del i innhold, men man kan ha håp om å finne karakterlister som viser evalueringen av elevene innbyrdes.Ellers vil en også kunne vente at soknepresten i sine merknader ved konfirmasjonen gir en vurdering av kunnskaper, evner og flid. Det står i kirkebøkene/klokkerbøkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger-Lise Haga Aastad

Bare som et innspill: fant i en kirkebok (riksarkivet)en av mine oldemødres konfirmasjonsdato. Der sto også en vurdering fra prest angående kunnskaper etc. : temmelig bra! I slike øyeblikk kommer fortiden ganske nær....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.