Gå til innhold
Arkivverket

[#973] FT 1800


Gjest Britt Frank
 Del

Recommended Posts

Gjest Yngve Nedrebø

Det står nok for "innrullert matros", en matros som stod til disposisjon for militær utskriving. Innrulleringssjefene førte matrosruller, hovedruller og ekstraruller, alt avhengig av alder og ferdigheter hos mannskapene.Spesielt interesserte kan kanskje finne supplerende opplysninger i en liten artikkel om sjømannsarkivene: http://www.ide-as.com/fndb/sjoman.htmlP.S. Vi har planer om å "åpne" ordlisten, slik at brukerne selv kan legge inn ord i den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Frank

Artikkelen hadde jeg riktignok lest en gang før, men ikke grundig nok - meget interessant lesing! Ved tilgang til disse rullene skulle en visst kunne finne svar på det meste (hva menn angikk), dersom alle ble ført like utførlig som dem nevnt i eksemplene. Ble slike ruller ført overalt og er lignende informasjoner tilgjengelig også i andre statsarkiver?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Det finnes arkiver etter innrulleringssjefene for Christiania 1805-, Drammen 1841-, Arendal 1817-, Kristiansand 1817-, Bergen 1703-, Stavanger 1746-, og Trondheim 1811-. (Alt ifølge Norske Arkivkatalogar, 1992.) Men Bergen har nok det både det eldste og best bevarte av disse arkivene, slik at man ikke uten videre kan regne med å finne et like rikholdig utvalg av protokolltyper der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Frank

...ja, jeg fryktet for det. Et lite spörsmaal til, saa skal jeg gi meg i denne omgang :-) Du nevner ikke Tromsö. Var der ikke innrulleringssjefer der eller er disse arkivene ikke oppbevart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.