Gå til innhold
Arkivverket

[#976] Skehelde gård i Slidre


Gjest Solfrid Vestaberg Ormøy
 Del

Recommended Posts

Gjest Solfrid Vestaberg Ormøy

Ei som jeg leter etter forfedre på oppførte Schel i Slidre som fødested da hun giftet seg.Jeg finner i 1801 folketellingen en gård med navn Skehelde i Slidre i Christians amt, kan det være den samme gården? Vet dere hva det gårdsnavnet er i 1865 folketellingen og om det ligger i Østre eller Vestre Slidre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Hauger

Gården som i folketellingen fra 1801 for Slidre prestegjeld kalles Skehelde, tilsvarer det som i folketellingen fra 1865 for Vestre Slidre kalles Skjel nordre og Skjel søndre. Skrivemåten som ble brukt i 1865 er den samme som blir brukt i dag. Gårdsnavnet "Schel" er opplagt det samme som Skjel, det er ingen andre gårdsnavn/bruksnavn/plassnavn i det tidligere Slidre prestegjeld (delt i Øystre og Vestre Slidre 16/10-1848) som passer. Jeg har bygdeboka for Vestre Slidre hjemme. Bygdeboka inneholder ingen fullstendig slektsoversikt. I tillegg til generell brukshistorie med opplysning om brukere/eiere, inneholder den slektslister for de slektene som satt på gården da boka ble skrevet. Hvis du gir meg mere konkrete opplysninger om hvem du leter etter, skal jeg se etter om jeg kan finne noe i bygdeboka. Hvis du ønsker det, kan du godt sende meg en privat mail på følgende adresse: gunn-hau@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.