Gå til innhold
Arkivverket

[#978] Gesel i Keksfabrik


Gjest Britt Frank
 Del

Recommended Posts

Gjest Britt Frank

I FT 1900 finner jeg en av mine oldefedre (Bertel A. Strømmen, f. 1849) oppført med denne yrkesbetegnelsen. Gesel/Gesell er jo egentlig lærling/håndverkssvenn, men i dette tilfelle (for en 51åring) vel heller ment som hjelpearbeider/løsarbeider? Er der noen sjanser for å finne ut i hvilken "Keksfabrik" han arbeidet - der var vel ikke så mange?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Adressebok for Bergen 1903 nevner fire kjeksfabrikker i byen:Georg B. v. Erpecom, Olaf Kyrresgate 9 Ditlef Martens, Vetrlidsalm. 1 Marie Müller, H. Kjerulfsgd. 2 L. Wulf, Strandgd. 132Men om Bertel A. Strømmen var gesell i en av disse fire kan vi ikke lese ut av adresseboken.Jeg ser for øvrig en annen betydning av ordet gesell for meg: handelsforvalteren, den som driver geskjeften.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Frank

Ja, du kan jo kanskje ha rett i det. I FT 1891 er han oppført med yrke "løs Arbeidsmann, helst Sildearbeid", derfor tippet jeg på "løsarbeid" også i kjeksfabrikken. Men hvorfor skulle han ikke ha kunnet opparbeide seg til en handelsforvalter. I alla fall: takk for hjelpen! Mvh Britt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.