Gå til innhold
Arkivverket

[#982] Bopel


Gjest Steinar Sletten
 Del

Recommended Posts

Gjest Steinar Sletten

I digitalarkivet :Døypte i Bergen 1816-1894 finner jeg en som jeg har leitet etter lenge nemmelig Oscar Severin Sletten.Men det er noe jeg ikke forstår .Under bopel står det følgende: 5-164 b .Hva betyr dette ?er det en kode for adresse ? venter spent på svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Fram til ca. 1885 var adressene i Bergen gitt i form av rode- og husnummer. Byen var delt i 24 roder + Tyskebryggen + 2 roder i Sandviken. Hver rode skulle stille en tropp til borgervæpningen, og tre roder utgjorde et kompani, og skulle ha en almenning som eksesersplass. Først ved slutten av 1700-tallet ble husnummeret fast, slik at vi kan vite at det er det samme huset som omtales når rode og husnummeret er identisk.Til det konkrete: Rode 5-164b er identisk med Verftsgaten 13B. Nøkkelen til konvertering mellom systemet med rode/husnummer og gateadresse er gitt i filen som er linket til folketellingen 1875 for Bergen, og som det også er gitt inngang under Info på "knappe-linjen" nederst på siden.Rode 1-9 utgjorde Nykirkesoknet, rode 10-18 Domkirkesoknet, og rode 19-24 + Sandvikens to utgjorde Korskirkesoknet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.