Gå til innhold
Arkivverket

[#983] Gate/Rode


Gjest Steinar Sletten
 Del

Recommended Posts

Gjest Steinar Sletten

I arkivet døypte i bergen 1816/1894 under bopel står det 5-178 Når jeg leiter under rode 5 finner jeg ikke nr 178 kan det være skottegaten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Grunnen til at du ikkje finn det huset, er at rode-listen er frå 1906/07 og då hadde mykje endra seg, særleg på Nøstet. Eg vil tru 5-178 låg og stengde for det nye gateløpet til Skottegaten og at huset var rive i 1906/07. Men her må du inn og sjå på gamle kart frå den tida. Eg vil tru SAB kan hjelpe med det, om du tek ein tur dit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

5-178 = Tyskesmuget 20.Panteregisteret forteller: "Ifølge den nye nummerering er Huset nedrevet om Tomten udlagt til gade".Tyskesmuget er omdøpt til Strangebakken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Dette problemet er reelt.10-170 finnes ikke i noen oversikter jeg har sjekket - ikke i panteregister, ikke i listen fra 1837 over eiendommer under branntakst. Høyeste nummer er 10-162.Men såvel klokkerbok som kirkebok og dødsfallsjournal oppgir adressen hans til 10-170!Om feilen ligger i rodenummeret, eller om den ligger i husnummeret er det ikke lett å avgjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.