Gå til innhold
Arkivverket

[#988] Kirkebøker for Trøndelag, manntallet av 1701


Gjest Hallvard Bragstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Hallvard Bragstad

Vil det med det første bli lagt ut kirkebøker fra Trøndelagsfylkene i Digitalarkivet?Hva med manntallet av 1701? Med hilsenHallvard Bragstad hallvard.bragstad@trondheim.kommune.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Registreringsenhetene til Digitalarkivet vil fram til sommeren 2000 arbeide med registrering av emigrantprotokollene for Trondheim og Kristiania (Oslo). Skal vi få gjort noe med registrering av materiale fra Trondheim/Trøndelag i løpet av nærmeste framtid vil vi være avhengige av lokale medarbeidere. Vi har invitert DIS til samarbeid, og har fått positive tilbakemeldinger fra et par lokale lag. Noe materiale fra disse er også lagt ut.1701-materialet vil det være relativt raskt å få registrert, men det er heller ikke gitt førsteprioritet av oss. Vi har alt for små ressurser til å gape for stort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Gjest Anne Lise Hovdal

Nå svarer jeg på en svært gammel posting her, men jeg har enda ikke sett noe Manntall for 1701 på internett. Er det noen planer om å legge den ut? For meg er Trøndelag og Nordland, Bergen og Hallingdal av spesiell interesse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Turøy

Hvis du går inn på 'Type', 'Folketeljingar', 'Andre' og videre på fylke, så vil du finne 1701-teljinga. I allefall for nokre område.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Fra dokumentasjonen vår:'Manntalet 1701 omfatta landdistrikta i heile Noreg sør for Finnmark futedømme, men store delar av materialet er gått tapt. Det er tapt for nesten heile 'sønnafjelske' Noreg (i dag Sør- og Østlandet, men er i behald for Rygge prestegjeld, Nedre Romerike futedømme, for Odal prestegjeld, for Larvik grevskap og Nedenes futedømme). Vidare manglar manntal for Jostedal prestegjeld i Indre Sogn, og det manglar for Stjør- og Verdal futedømme.Det vart ikkje teke opp manntal i kjøpstadane, og kun dei ladestadane er med som i geistleg og verdsleg samanheng låg til landdistrikta. 'Det som er lagt ut hos oss så langt er:1. Manntal 1701 for Nordre Bergenhus amt 2. Manntal 1701 for Søndre Bergenhus amt 3. 1701-manntal for Stod 4. 1701-manntalet for Sunnylven skipreide 5. 1701-manntallet for Dale skipreide 6. 1701-manntallet for Lofoten og Vesterålen 7. 1701-manntallet for div. sogn i Nord-Trøndelag 8. Manntallet 1701 frå Røros 9. 1701-manntallet for Overhalla 10. Manntalet 1701 frå Hitra i Fosen 11. 1701-manntalet for Senja fogderi 12. Manntallet 1701 for Stavanger amt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Takk for opplysningene. Sånn etterhver får jeg nok bruk for det som er lagt ut for Lofoten. Regner med at det ikke finnes for Bergen siden det kanskje på den tiden var en kjøpstad, og distriktet jeg har aner i Nord-Trøndelag på er selvfølgelig i Stjør- og Verdal futedømme. Noe vet jeg at jeg kan se på mikrofilm(f.eks. Helgeland).Er det noen planer om at manntallet 1701 legges ut for Hallingdalen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.