Gå til innhold
Arkivverket

[#989] Kjøp av kildemateriale


Gjest Per Helge Seglsten
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Helge Seglsten

Vil det i et tenkt tilfelle kunne være aktuelt for Digitalarkivet å kjøpe ferdig registrert kildemateriale? Jeg tenker for eksempel på skifteregistreringene DIS-Salten har gjort i Nordland. Det er jo et stort og interessant materiale, men samtidig også en viktig inntektskilde for laget, som de neppe vil gi bort gratis. For ordens skyld gjør jeg oppmerksom på at dette ikke er noe salgsframstøt. Jeg har ikke nevnt dette for noen i DIS-Salten, men bruker det bare som et tenkt eksempel.Per Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Nei!Vi har ikke budsjettmidler til å kjøpe filer, og har ikke tenkt å hente dem av egne lommer.Vi har stilt vårt materiale gratis til disposisjon for alle potensielle brukere. De som vil samarbeide med oss får følge samme regler.Slik jeg ser det ville det være å gi fundamentalt gale signaler å legge opp til kjøp/salg av filer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Helge Johannesen

Jeg er VELDIG enig med YN. En rekke personer i dette landet har brukt tusenvis av timer, både betalt og ubetalt, til registreringsarbeid. Med ditt forslag startes et system hvor en tar betalt både for søking, oppbevaring og vedlikehold av data. Ser du for deg å skulle bli avkrevet en femmer for hvert oppsalg du gjør i Digitalarkivet? Da hadde det blitt fart i registreringen, men kanskje færre brukere... Nei, la data være tilgjengelig for alle, og kan noen hjelpe til med å registrere disse dataene på et egnet medium, så er det flott. Skal en ha penger for det, så behold dataene selv! Det er vel forresten ikke hverken DIS-Salten eller andre som "eier" disse dataene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Takk for svar. Nå var ikke dette ment som noe forslag om å starte oppkjøp av registrert materiale. Men dersom det var slik at Digitalarkivet kjøpte ferdig registrert materiale, så var det et par steder jeg kunne tenkt meg å hinte om det. Nå får jeg heller håpe at de gjør som Buskerud Slektshistorielag.Per Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.