Gå til innhold
Arkivverket

[#992] Merknader i "Vigde i Jølster 1696-1821


Gjest Kari Larsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kari Larsen

Jeg fikk bekreftet mange av ekteskapene i Jølster, som jeg hadde i et notat fra min farfar. Det er virkelig bra med kilder i Digitalarkivet!Nå lurer jeg på hva som skjuler seg bak følgende merknader:Ref. 979 Nils Danielsen 1782: A12-77 Ref. 562 Søren Mosesen 1750: A10-262, 525 Ref. 417 Tollef Hansen 1740: A7-512 Ref. 793 Lars Ellingsen 1767: C1-107

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Denne filen laget jeg for mange år siden, da jeg arbeidet med kartlegging av utflyttingen fra Jølster. I merknadsfeltet la jeg inn referanser til alle skifter jeg fant som gav opplysninger om barna til ekteparet. Meningen var å fjerne disse før utleggingen, men de ble med! A12-77 er Sunnfjord skifteprotokoll A 12, folio 77 osv. C1-107 er første skifteutlodningsprotokoll, folio 107 osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Larsen

Ja, det var jo til Bergen de dro fra Jølster, i hvert fall mine forfedre. Jeg går ut fra at Statsarkivet i Bergen har disse skiftene på mikrofilm slik at jeg kan sende min søster for å foreta oppslag?Ble det noe resultat av denne kartleggingen som er tilgjengelig for almenheten i form av en rapport e.l.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Skifetprotokollene finnes ved Statsarkivet i Bergen i original. Mikrofilmene kan skaffes fra Riksarkivet.Kartleggingen er presentert i en hovedoppgave i historie i 1979. En artikkel bygd over samme lest vil bli lagt ut på hjemmesiden til SAB i løpet av en uke eller to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.