Gå til innhold
Arkivverket

[#1004] FT1900 Skien - lakuner?


Gjest Stian Høiset
 Del

Recommended Posts

Gjest Stian Høiset

HeiJeg lurer på om det er noen kjente mangler ved kildematerialet for Skien ved folketellinga i 1900? Hvis slike mangler ikke er kjente, vil jeg gjerne melde fra om sterke indisier på mangler.Jeg har to sett med oldeforeldre jeg med sikkerhet vet har bodd i Skien på folketellingstidspunktet. Det ene paret er Gjermund Andreas og T(h)omine Hagen. Andreas er født i 1855, Thomine i 1865. Ved barnefødsler er de oppført med bosted "Prestejordet" eller "Lunde". Jeg har snakket med barn av Andreas og Thomine, og de har bodd på Lunde i Skien. I 1903 flyttet de til Follestad, også i Skien.Det andre paret er Solve Anton og Maren Høiset. Solve er født i 1861, Maren i 1864. I 1898 bor de i Skistredet, i 1901 bor de på "Nordre Brekkejordet", som er noe vanskelig å stedfeste korrekt, men muligens er i nærheten av Rektor Ørns gate/P.A. Munchs gate/Adjunkt Arentz' gate. Barnedåpen i 1901 er ihvertfall ført i Skien kirkebok. Ut i fra arbeidsforhold mm. som jeg kjenner til, er det ingen grunn til at de skulle befinne seg andre steder enn i Skien. Jeg kan heller ikke finne dem i nærliggende kommuner som Gjerpen eller Solum.Jeg finner hverken ekteparet Hagen eller Høiset (eller nærliggende skrivemåter) i datautgavene av eller de mikrofilmede rullene fra FT1900.Såvidt jeg skjønner det, *må* det være lakuner i materialet. Det kunne være greit å få det bekreftet.Stian Høiset

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Nygaard

Stian Høiset har rett! Det viser seg å være betydelige mangler i originalkilden og følgelig datafilen for Skien 1900. De 6 siste tellingskretsene (av 35) i byen mangler, og det mangler i tillegg 93 huslister med tilhørende personlister i krets 1-29. Totalt mangler anslagsvis 3000 personer. 17 huslister med til sammen ca 200 personer har vi i de såkalte ekstrahusholdningene for Skien (kommer snart), mens resten må anses som permanent tapt.Alle mangler i 1865- og 1900-tellingene vil bli registrert og dokumentert etter hvert som vi sjekker datamaterialet i detalj. Men enn så lenge setter vi pris på meldinger om mulige mangler av betydelig størrelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.