Gå til innhold
Arkivverket

[#1022] Mos i Christiania


Gjest Anne-Marie Stikbakke
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne-Marie Stikbakke

Jeg finner ei i 1900 folketellingen for Christiania som oppgir å være født i Mos, er dette en kommune, eller kan det være en gård?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Walter T.Eriksen

Da min oldemor giftet seg i V. Aker krk i 1869 står hennes fødested oppgitt til Mosi kirkeboken. Det voldte meg problemer, men det viste seg å være Moss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Staveformene for en hundre år tilbake og tidligere var danskpreget. (Og jo lenger tilbake desto mindre faste regler.) Korte konsonantlyder ble ofte stavet med enkeltkonsonant: opp ble stavet op, topp skrevet top, etc. Omvendt kunne ord som blafre (fordi f-lyden var distinkt, antar jeg) staves blaffre, Oluf ble Oluff etc. Bokstav-kombinasjonen ks ble ofte stavet med x (examen). (En titt (=tit) på eldre utgaver av Ibsen og Hamsun kan gi klarhet.) Dette preget selvsagt også stavemåten for stedsnavn. Med litt bruk av fantasien er det som regel greit/greitt (!) å finne ut av dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.