Gå til innhold
Arkivverket

[#1035] Gifte i Bergen


Gjest Solfrid Vestaberg Ormøy
 Del

Recommended Posts

Gjest Solfrid Vestaberg Ormøy

Har dere noen mulighet for oppslag over hvem som er far til bruden: Halvor Johnsen uk daglønner Woss 27år Berthe Oline Iversdatter pige Kk 29år, gift Sep 01 1833 DK?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Solfrid Vestaberg Ormøy

Jeg spør igjen om du kan være så snill å hjelpe meg med fedrene til ekteparet Evert Eriksen f. 09 des 1820 og Anne Dorthea Olsdatter f. 28 mar 1822. De ble gift 28 aug 1845.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid Vestaberg Ormøy

Jeg er veldig lei for at jeg roter litt her, men de er gift i prestegjeld 1422 i Sogn og Fjordane. Har du mulighet for å sjekke fedrene der også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Evert er vel helst den Evert som blir døpt i Korskirken 12.1.1821. Faren var høker Lars Erichsen.Anna Dorothea kan vel kanskje være den Anna Dorothea som blir døpt i Nykirken 21.4.1822. Hun var født utenfor ekteskap og som far ble oppgitt ungkar og daglønner Ole Hansen. Det ser ut til at han giftet seg med Anna Dorotheas mor noen år senere. Da kalles han Ole Hansen Tufte og oppgir Voss som fødested.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Kirkebok for Lærdal viser at Evert Eriksen ved vielsen 28. august 1845 var 24 år, født i Bergen, og sønn av høker Lars Erichsen, mens Anna Dorothea var 23 år, født i Bergen, og datter av bødker Ole Hansen - noe som altså til fulle skulle bekrefte forrige innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid V. Ormøy

Det bekrefter mine antakelser også, men det store spørsmålet er bare hvem som er far til Lars Erichsen. Han giftet seg med Berthe Evertsdatter 01 mar 1818 i Domkirken i Bergen. Spørsmålet er vel hvor langt tiLbake man kan forvente at fedrene ble oppført ved vielser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Far til Lars Erichsen var bøkkermester Nils Eriksen (f.1769) og Anna Regine Spon (f.ca.1751). Det er ganske lett å følge familien fra Nils gifter seg med Anna Regine 16.9.1792 og Lars blir født 6.12.1792 via folketellingene i 1801 og 1815 da de bodde i rode 21, hus nr. 59 og til Nils dør i 1825 og Anna Regine i 1827. Vær klar over at Nils bruker litt forskjellige navn. Han var sønn av høker Lars Eriksen Aandeland (f.ca.1741) og var av én eller annen grunn døpt Nils Abelsen. Som voksen brukte han delvis Eriksen og delvis Larsen. For å gjøre forvirringen komplett, opptrer han noen ganger med slektsnavnet Børge. Det kan ikke være tvil om at dette er samme mann. Både alder, yrke og adresse stemmer. Mor til Lars (Anna Regine Spon) var kanskje av tysk avstamning. Hun og Nils giftet seg i alle fall i den tyske kirken. Hun hadde tidl. vært g.m. Albert Wilhelm Meyer og også denne vielsen skjedde i denne kirken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid Vestaberg Ormøy

Knut: Alt det du skriver ovenfor har jeg også funnet, men det er blitt sådd litt tvil om Nils Abelsen (Larsen Børge) Eriksen er den rette Nils som blir gift med Anna Regine (se innlegg i 3 debattforum) og det gjør at jeg nå prøver å gå denne veien for å få verifisert fedrene. Jeg også er av den oppfatning som du at vi her snakker om samme person, men jeg finner bare en Niels Abelsen født 09 aug 1769 og i merknadfeltet der står han anført som død!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Stiansen

Jeg er selv forbundet med familien Spoohn/Spahn. (Navne skrives Spahn/Spohn/Sphan/Spon)Foreldrene til Anne Regine Spahn/Spohn var Johann Christian Spahn, gift med Hille Andersdatter i Korskirken 25 juni 1752.Johann Christian var nok mest sannsynlig tysk, men dette har jeg ikke fått verifisert.Anne Regine Spohn var født 1 juni 1753 "ovenfor Ildhuset" og døpt i Korskirken 6 juni samme år.Johann Christian Span/Spohn var gesell på Bryggen, og ble begravet 12 aug 1793 fra St Marie Kirke. Han var da 67 år gammel (dvs født ca 1726), "fiskevejer" og bodde i rode 21, hus 87.Helene (Hille) Spohn døde som enke 64 år gammel, begravet 22 juli 1800, St Marie Kirke. Hun bodde i rode 23, hus nr. 64.Jeg nedstammer fra Anna Regine Spohns bror, Christian Hanneman Spohn (1760-1798), som i en tid (1788-1789)var slave på Bergenhus Festning.Jeg leter for øyeblikket etter familien Spohn og Meyer i Nord-Tyskland. Albert Wilhelm Meyer var født i Bremen ca 1731. Meyer og Anna Regine hadde en datter Maria Magdalena Meyer som døde ung. Ta gjerne kontakt!Øystein D. Stiansenoysteinstiansen@hotmail.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Solfrid: Du skriver at "det er blitt sådd litt tvil om Nils Abelsen (Larsen Børge) Eriksen er den rette Nils som blir gift med Anna Regine". Jeg kjenner ikke hele historien her, men skjønner at det kan bli tvil når en person opptrer med så mange forskjellige navn. Vi må i alle fall ta som et faktum at Lars Erichsen og Anna Engel Hansdatter i 1769 er ført inn i kirkebøkene for Korskirken som foreldre til en sønn som ble døpt Niels Abelsen. (Mon tro om han kan ha blitt oppkalt etter en i familien som het Niels Abelsen?). Videre vet vi at en Niels Abelsen Erichsen ble begravet fra Korskirken i 1825, 56½ år gammel. Når da adressen til og med er den samme, må dette vel ganske sikkert være samme person. Merknaden om at han skulle være død, får du sjekke med originalkilden. Når han gifter seg, kaller han seg Niels Larsen Børge. Hvordan kan vi så vite at det er samme person? Dette med Larsen er jo ikke så merkelig, faren het jo Lars. Navnet Børge har også fra faren (eller muligens moren). Niels hadde nemlig flere søsken, og ved dåpen av disse bruker både Lars og Anna navnet Børge/Borge/Berge som etternavn. Enda et bevis har du i sønnen Albert Wilhelm som ble født i 1794. Faren kalles da Niels Larsen og moren Anna Spon. Albert døde i 1796 og faren kalles da Niels Erichsen kipper (dvs. bøkker). Adressen er også her 21-59. Dette må være fullgodt bevis etter min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.